0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Skulle behöva lite hjälp av er som vet och har testat detta. Om man har en Nibe F370 så sitter det en shunt inbyggd i den som reglerar framledningstemperaturen. Om man kopplar till ett extra värmesystem med ECS40 så har den med shunt. Kommer den reglera båda kontinuerligt till önskad framledning eller växlar den och kör ett klimatsystem i taget? Vet att Pool40 växlar och kör endast pool.Tack på förhand och god fortsättning!!//Simon Ståhlman
Jag har en släkting som har ett hur med ett äldre FTX aggregat där det sitter en liten VEAB elvärmare till varje rum och en pulser i rummen som reglerar temperaturen. Tänkte jag skulle hitta ett kostnadseffektiv sätt att göra något åt detta. Skulle gå med 2st LLVP men lite orolig att det blir svårt att sprida värmen då det inte är någon speciellt öppen planlösning.Var inne på att behålla FTX aggregatet och köra avluften till tex en Nibe F370 för att få billig varmvattenproduktion. Problemet blir vintern då F370 vill ha minst 16 grader i frånluften så man få göra en bypass förbi värmeväxlaren för att sedan köra på mer värme i tilluften.Men känner att det blir lite komplext så kanske bäst att ta bort FTX och sätta en F470 eller som du skriver en Alig VB250L. Var inne på om en ECS40 kunde sköta tilluften om man fäller in ett nytt värmebatteri på befintlig tilluftskanal. Eller 2 batterier, intern shunt sköter det ena och ECS40 det andra.Huset har ingen vattenburen värme och tror det blir en för stor kostnad att dra in radiatorer även om det i längden är den bästa lösningen.Vill man använda energimyndighetens bidrag för att konvertera från el så måste man ha tex LLVP + värmepumpsberedare och då är det ju billigare med en F370. Tycker det är lite kul att försöka spåna fram bra lösning men den får samtidigt inte bli för avancerad då den inte är för mig själv :-)//Simon