0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
He he he du måste vara en lärare va??? Bra jämförelse!!! men jag tror inte att besparingen blir betydligt större med aqua än med ctc, jämför man kalkyl så blir ctc tot förbrukningen ca 11000kw/h, aqua trodde han att förbrukningen skulla landa runt 12000kw/h. Så det har med besparngar kontra teknik och vad olika firmor uppskattar sina produkters förmåga till går tyvärr isär å gör mig bara mer vilsen.
En till liten tanke är det där med nya firmor och nya produkter som baradom har tillgång till. Vad händer om dom går i konkurs???
CTC:n går ner till -15 grader. Rätt ska vara rätt. CTC erbjuder som övriga tillverkare en tilläggsförsäkring på 6 år "kostnadsfritt", sedan kan man köpa till ytterligare 4 år.
Som sagt det verkar vara så att aquan är en bättre produkt än Ctc när man tittar påfakta om produkten :,v(. Men det är besparing och problemfria år som gör en produktbra Thumbsup. Ctc:n är ett tryggare köp men en sämre produkt på pappret. Vad väljer man??? Eftersom jag bara ligger på 17000kw/h i förbrukning så blir nog inte besparing avsevärt större med aquan än Ctc:n . b00k
Citat från: Nico skrivet 12 maj 2006, 11:42:37He he he du måste vara en lärare va??? Bra jämförelse!!! men jag tror inte att besparingen blir betydligt större med aqua än med ctc, jämför man kalkyl så blir ctc tot förbrukningen ca 11000kw/h, aqua trodde han att förbrukningen skulla landa runt 12000kw/h. Så det har med besparngar kontra teknik och vad olika firmor uppskattar sina produkters förmåga till går tyvärr isär å gör mig bara mer vilsen. Besparings skillnaden mellan en VP med 407 och 410 kommer märkas markant. Pga att den med 407 tappar tidagare även vid +7 ºC och det gapet ökar fort. Sen stannar CTC vid -10 medans Aqvan tuffar på precis som en Luft/luft.Om du kommer spara ca11000kW CTC beräkning, runt 12000kW Aqva är inget att hänga upp sig på. Många av mina kunder höjer innetempen i huset för de tycker det är så billigvärme osv. Att säga att du kommer spara si o så är ingen vetenskap utan en uppskattning. Jag säger 50% på en luft/luft men kan bli betydligt högre. Personligen har jag en L/L +3st el-raddar 141m2 2våningar dåligt isolerat 1900-t hus högsta totala el-räkning denna vinter 1450kr en månad. Och det kommer sjunka till nästa vinter när jag isolerat golvet.Går man sen vidare:Större VV-beredare på AqvaMycket mindre utedel på AqvaIngen frysrisk på Aqva (om inte hela dit hus fryser)Aqva använder rostfria växlare och beredareAqva har en större kompressor 6,4kW som igentligen är på över 7kw det styrs elektronisktAqva behöver el spetsen senare än CTCAngående garantier och försäkringar kan man fumla runt en stund. Aqvan har en garanti på 5år CTC vet jag inte hur deras försäkring fungerar men troligen något med din hemförsäkring.Jag känner Kaj på Aqva och har man jobbat med kyla i många år så ger man inte bra garantier på något som man inte litar på till 100% (det skulle bli dyrt)Som du förstår är jag åF för Aqva men det är för att jag litar på produkten och generalagenten.mvh Rickard