0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bygla lågtryckspressostaten och provkör, mät resistansen under 5 minuter på den urkopplade pressostaten för att se om du har något över 1 ohm medan kompressorn skakar om allt. En dålig pressostat svävar bortom 0 ganska snart kompressorn går. T ex 15-150 ohm är hur ett dåligt värde kan se ut som triggar larm ibland. Återställ allt och berätta för oss hur testet gick.
Då är det nog nått dyrare problem tyvärr.Det enda som man kan se ev problem (på en thermia G2) med kylkretsen på är om tempdiffen på varma och kalla sidan förändrats över tid?Så har det varit 2 C diff tidigare vintrar på brine in/ut eller har den minskat över tid?
Tack för tipset. Det där ska jag testa. Bara jag lyckas lista ut vem som är rätt pressostat
Bygla lågtryckspressostaten och provkör, mät resistansen under 5 minuter på den urkopplade pressostaten för att se om du har något över 1 ohm medan kompressorn skakar om allt. En dålig pressostat svävar bortom 0 ganska snart kompressorn går. T ex 15-150 ohm är hur ett dåligt värde kan se Återställ allt och berätta för oss hur testet gick.
Vad har du för temperaturer på brine? Is på rören genom isolering eller jäser ut vid isolerskarvarna? Är det väldigt isigt kan man misstänka givarfel. Blockera kompressor och köra brinepump på 100% borde ge stabilt nära 2, 3, 4 grader på båda givarna under ett kortsiktigt perspektiv (några timmar) -+ lite var du bor.Högt KB-delta är inte bra på en bergvärmepump och kan vara orsaken till ditt KB-larm. Kolla ditt smutsfilter i frigolitlådan bakom stor mutter på kalla rören.Filtret är rengjort. Nu är det varmare ute och pumpen går klockrent. Diffen in och ut ligger på cirka 3 grader som är det inställda börvärdet. Så jag tror inte riktigt på givarfel heller .Det spås kallare väder och då kommer den att gå mer kontinuerligt utan naturlig driftstopp och kommer säkerligen börja krångla igen.Kan det vara för låg andel med sprit i brinekretsen kanske?
Filtret är rengjort. Nu är det varmare ute och pumpen går klockrent. Diffen in och ut ligger på cirka 3 grader som är det inställda börvärdet. Så jag tror inte riktigt på givarfel heller .Det spås kallare väder och då kommer den att gå mer kontinuerligt utan naturlig driftstopp och kommer säkerligen börja krångla igen.Kan det vara för låg andel med sprit i brinekretsen kanske?
Diffen är inte allt, är det -12 in och -15 så är diffen perfekt, men utanför värmepumpens arbetsområde och borrhålet är för litet.Det var därför jag frågade efter givarbekräftade frågor.Andel sprit kan absolut vara för låg. Har det tidigare funkat känns det inte troligt. Men luktar det skarpt och borrhålstemperaturerna är riktigt bra, då är det osannolikt ett fel blandningsförhållande. Du kan ju mäta det om du vill med refraktometer.Annars får du ta dit kyltekniker och se om expansionsventilen är kass/se vad för temperatur som pumpen faktiskt tillgodoser sig internt.