Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation radiatorer mm ny övervÃ¥ning  (läst 340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Chrchr

  • Gäst
Chrchr
Installation radiatorer mm ny övervåning
« skrivet: 18 december 2023, 15:53:04 »
Hej, jag undrar om ni har tid för en fråga kring radiatorer mm vid inredning av ny övervåning, jag ska kortfattat försöka förklara:

Jag har ett nybyggt hus 1,5plan med oisolerad övervåning men välisolerad undervåning (ca 110kvm) Jag ska inreda övervåningen (ca 60kvm) och kommer isolera ordentligt som ett modernt hus i god energiklass.

I huset har vi en NIBE F730 frånluftsvärmepump med golvvärme i platta på mark på bottenvåningen.

Tanken är att installera vattenradiatorer på övervåningen kopplade till NIBE pumpen. Jag tänker mig 5 stycken radiatorer på övervåningen totalt i ett tvårörssystem (en radiator i varje rum förutom badrum) och i badrummet undrar jag om det går att köra vattenburen golvvärme på samma slinga som radiatorerna på övervåningen? Förstår att det troligtvis behövs någon shunt för att reglera värmen.

Jag undrar även hur jag vet vilka radiatorer jag ska ha? jag vill ha så lågtempererat system som möjligt då golvvärme inte behöver mer än ca 35-40 grader framledningstemp. Jag har förstått det som att det är fördelaktigt att överdimensionera radiatorer? Speciellt för lågtempsystem? Så om jag klarar precis på ett 500W radiator så är det bättre att ta en 600W, eller ännu högre?

Jag tänker mig att jag skulle vilja ha ct22 i alla fall.

Har försökt läsa mig till hur man beräknar effekt av radiator men inte helt lätt tycker jag. På vissa radiatorer verkar dom inte speca Max effekt, hur räknar man ut då?

Som exempel på nedan radiator, då tolkar jag som att man får ut Max 1202W på den radiatorn med 60 grader Celsius i framledningstemp och 45 grader i returen, är det korrekt uppfattat?


Höjd 500mm
Längd 1400 mm
Effekt 60/45/20: 1202 W
Effekt 55/45/20: 1080 W
Effekt 45/35/20: 629 W

Många frågor, hoppas det hamnar i rätt del av forumet, ber om ursäkt annars.

Mvh Christoffer

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation radiatorer mm ny övervåning
« Svar #1 skrivet: 18 december 2023, 16:11:12 »
Har du ingen färdig ritning till övervÃ¥ning och förberedda installationer i mellanbjälklaget? Beställer man materialpaket till övervÃ¥ningen frÃ¥n husleverantören sÃ¥ fÃ¥r man allt färdigberäknat. 5 radiatorer lÃ¥ter precis vad som minst behövs men det beror ju helt pÃ¥ hur stora rummen blir. Med värmepump utgÃ¥r man frÃ¥n 55/45/20 när man dimensionerar radiatorerna men det är bra att överdimensionera sÃ¥ kanske man sedan klarar sig med 50/40/20 i verkligheten. Purmo har bra tabeller och beräkningsprogram. Finns mini-shuntar till badrummet men vill man ha det varmt om golvet även pÃ¥ sommarhalvÃ¥ret behöver man kunna köra shunten med el-patron ocksÃ¥. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Installation radiatorer mm ny övervåning
« Svar #2 skrivet: 18 december 2023, 16:18:25 »
Hej, jag undrar om ni har tid för en fråga kring radiatorer mm vid inredning av ny övervåning, jag ska kortfattat försöka förklara:

Jag har ett nybyggt hus 1,5plan med oisolerad övervåning men välisolerad undervåning (ca 110kvm) Jag ska inreda övervåningen (ca 60kvm) och kommer isolera ordentligt som ett modernt hus i god energiklass.

I huset har vi en NIBE F730 frånluftsvärmepump med golvvärme i platta på mark på bottenvåningen.

Tanken är att installera vattenradiatorer på övervåningen kopplade till NIBE pumpen. Jag tänker mig 5 stycken radiatorer på övervåningen totalt i ett tvårörssystem (en radiator i varje rum förutom badrum) och i badrummet undrar jag om det går att köra vattenburen golvvärme på samma slinga som radiatorerna på övervåningen? Förstår att det troligtvis behövs någon shunt för att reglera värmen.

Jag undrar även hur jag vet vilka radiatorer jag ska ha? jag vill ha så lågtempererat system som möjligt då golvvärme inte behöver mer än ca 35-40 grader framledningstemp. Jag har förstått det som att det är fördelaktigt att överdimensionera radiatorer? Speciellt för lågtempsystem? Så om jag klarar precis på ett 500W radiator så är det bättre att ta en 600W, eller ännu högre?

Jag tänker mig att jag skulle vilja ha ct22 i alla fall.

Har försökt läsa mig till hur man beräknar effekt av radiator men inte helt lätt tycker jag. På vissa radiatorer verkar dom inte speca Max effekt, hur räknar man ut då?

Som exempel på nedan radiator, då tolkar jag som att man får ut Max 1202W på den radiatorn med 60 grader Celsius i framledningstemp och 45 grader i returen, är det korrekt uppfattat?


Höjd 500mm
Längd 1400 mm
Effekt 60/45/20: 1202 W
Effekt 55/45/20: 1080 W
Effekt 45/35/20: 629 W

Många frågor, hoppas det hamnar i rätt del av forumet, ber om ursäkt annars.

Mvh Christoffer

Hej! Kul med övervÃ¥ning!  tummenupp
Önskar själv att bygga ett 50m² loft i framtiden, då blir det golvvärme till vår F750.

En fråga, hur mycket dyrare är golvvärme på 60 m² jämfört med radiatorer?

F730 går nämligen MYCKET bättre med enbart golvvärme... och du slipper en massa extragrejor som shuntar, temp-begränsare m.m...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!