Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HA E17 bergvärmepump med 2kbm acktankar samt en 300l separat varmvattenbered  (läst 217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dl1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT HA E17 bergvärmepump installerat 2014. 2kbm acktankar totalt, en går till huset o den andra till garaget samt en 300l separat varmvattenberedare. En stor vedpanna finns också som fungerar utmärkt. Det mesta styrs med hjälp av datasystemet bastec som också reglerar värmen på varje enskilt element på bestämt gradantal. Huset har 3 glasfönster, är spray isolerat under golv samt även vind och uppemot tak . Huset är från sekelskiftet. VV beredaren körs direkt med bergvärmen eller via ackarna se bilder.

Hej! Köpte ett hus i somras på 270kvm samt garage på 175. Föregående ägare död så fick ingen bra info om hur allt fungerar. Har haft IVT här samt styrteknikkille också men med begränsad information från dom, ganska krånglig rördragning. Även hjälp från bastec som är kunniga i sitt område. men Jag är fortfarande ganska grön på hur bergvärmen eller hur värmen exakt fungerar. Jag har eldat mest och det fungerar kalasbra. 2 ggr om dagen så håller tankarna uppemot 60-70gr ganska konstant. Har runt 20gr i plan 1 och i plan 2 ca 19 grader samt 8gr i garaget.

Föregående ägare har kört värmen på natten med timpris, datasystemet stänger av pumpen 0600 och startar 2200. Tog ett tag innan jag fattade det. Min fråga är att kan jag driva upp bergvärmepumpen så att den levererar upptill 60 gr i tankarna och sedan kan jag om det inte är för kallt ute, ta från den värmen under dagen o således ha timpris istället för rörligt? Jag har testat detta, men nu när det är 7 plusgrader ute verkar den bara leverera drygt 48 gr o det kan man bara klara sig på 2/3 av dagen. Ställa upp börvärdet hjälper väl inte eller? Har ni något tips? Ska inte pumpen leverera uppemot 60gr? Skickar med bild på värmekurvan o tar gärna emot tips där. Även en bild på pannrummet bifogas. En annan fråga är att expansionskärlet på returledningen från bergvärmen där står trycket på 0 bar se även bild. Förut i somras stod det på 1 bar. IVT sa att det inte spelar någon roll? Någon som vet varför?

jag testade att köra bergvärmen i lördags hela dagen med 7 plusgrader ute. Då blev den totala åtgången ca 105kwh vilket i mitt tycke är mkt. När jag eldar ligger dagsförbrukningen på mellan 18-25 kwh.
Tacksam för mer info om mitt system

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!