0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur fort går cirkulationspumpen när det låter?Vad är skillnaden i framledning och retur när VP går och hur kallt är det ute?Var ligger huset?(pumpen styrs automatiskt med bl a ovanståendeparametrar)
Du kan ju enkelt se hur fort den går för tillfället. I appen, översiktsidan, tryck på den orange pumpsymbolen. Då får du upp framledningstemperatyr, returtemp och värmebärarpumpshastighet i %.
Hm, jag kör uplink appen och ser inget sådant val? Vanliga Nibe-appen funkade tydligen inte med min pump
Ska gå att ställa hastigheten på GP1 i meny 7.1.2.2 (servicemeny/inställningar).
Aha, vet du hur man kommer till den menyn?
Hittade och ställde ner till 90% Otrolig skillnad! Några nackdelar med att ställa ner den till det värdet?
Och varför inte prova att ställa den i AUTO? Det är när auto inte fungerar som man ställer manuellt. Enligt min UpLink kör cirk.pumpen f.n. med 45%, vilket automatiskt ger ett D-värde just nu på 4C.I många lägen fungerar autolägena utmärkt. Om man lämnar dessa, bör man veta vad det medför. I ditt läge kan man säga att du skall hitta en hastighet där skillnaden mellan utgående och återkommande vatten skiljer ca 4-7C, vilket medför att dina elements förmåga att överföra energi till rummet är bra.
Det låter som att installatören inte riktigt ställt in saker så bra. Du kan ladda ner installatörshandboken till pumpen och läsa på, så lär du dig hur det funkar och kan optimera saker.AUTO-läget har diverse inställningar som om man har radiatorer eller golvvärme och vilken DUT som är där du bor (hur kallt det blir som kallast). I stockholm kanske det är -10 eller något. Default är nog -20 och då blir det inte rätt reglering.