Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rego 1000 - Odokumenterad symbol  (läst 448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dcac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rego 1000 - Odokumenterad symbol
« skrivet: 16 december 2023, 00:52:33 »
Hej

Har IVT Rego 1000 och PremiumLine A Plus 15kw som varit i drift ca 10 år.

Nu har det uppstått ett problem jag aldrig sett tidigare. Pumpen hade stannat med varning " Utlöst högtryckspressostat E21" och fast lysande röd lampa ovanför displayen. Jag försökte kvittera och återstarta men varning kom tillbaka efter 5-6 minuter. Rengjorde då partikelfilter, som inte var särskilt smutsigt alls, och försökte igen, men oförändrat resultat. Observerade då en symbol "i" i nedre högra hörnet på displayen som jag aldrig tror jag sett tidigare (kolla bilden, obs bilden är rekonstruerad då jag ju glömde fota och pumpen står inte hemma utan några mil härifrån) men från minnet är det så det ser ut.

"i":et försvinner inte vad jag än gör och jag hittar ingenting i manualerna om denna symbol. Där är inga andra varningar men pumpen tycks egentligen inte ens försöka starta, kan inte se att den drar någon ström alls. Och efter en stund så återkommer varningen " Utlöst högtryckspressostat E21".

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand.

 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rego 1000 - Odokumenterad symbol
« Svar #1 skrivet: 16 december 2023, 09:36:46 »
Hej! Står alla eller nästan alla termostater i värmesystemet på max? Viktigt att värmen inte bromsas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dcac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rego 1000 - Odokumenterad symbol
« Svar #2 skrivet: 16 december 2023, 19:20:55 »
Hej,

Pumpen står i ett hyreshus så jag kan inte säga säkert utan att bereda mig tillträde till lägenheterna. Men med tanke på kylan som som varit är nog de flesta termostater iaf delvis öppna.

Tack för tipset!

Kan tillägga att huset värms för tillfället med tillskottet i form av 16kw Gaspanna.
« Senast ändrad: 16 december 2023, 19:23:45 av dcac »

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rego 1000 - Odokumenterad symbol
« Svar #3 skrivet: 16 december 2023, 23:32:47 »
I:et betyder att det loggats information i larmloggen. Läser/kvitterar du den så lär det nog försvinna ur displayen.

Felet i sig beror på för högt tryck i käldmediekretsen, vilket i sin tur oftast beror på dåligt flöde. Filter, termostater, dassig/trasig cirkulationspump och luft i systemet är vanliga orsaker.
Kolla att CP snurrar, kanske öka den ett steg och lufta tanken är något jag skulle börja med.

Lycka till 🤞
« Senast ändrad: 16 december 2023, 23:54:51 av MickeHusse »

Utloggad dcac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rego 1000 - Odokumenterad symbol
« Svar #4 skrivet: 17 december 2023, 02:37:57 »
Tack för tipsen!

Ja det låter mycket sannolikt att det är någon information som ligger och väntar, tyckte annars jag bläddrade genom loggarna men tydligen inte tillräckligt noga.

Tyckte även jag hörde visst missljud från någon av Cirkulationspumparna. Det är nog 5-6 år sedan Värmepumpens CP byttyes. Gaspannan har sin egen CP och huset tycks hålla värmen med hjälp av den.

Återkommer med rapport när jag ger mig på det igen.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 447
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!