0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJodå, det är en trefasmätare, den fungerar även om du har en enfas-pump.MVHMesser
Den verkar dock inte ha pulsutgång, så det får bli manuell loggning.
skönt att höra, då är det bara att jaga hit en elekriker då Citat från: tipo874 skrivet 11 maj 2006, 09:13:49Den verkar dock inte ha pulsutgång, så det får bli manuell loggning.Vad är det för nått?
Citat från: Larsa skrivet 11 maj 2006, 14:32:50skönt att höra, då är det bara att jaga hit en elekriker då Citat från: tipo874 skrivet 11 maj 2006, 09:13:49Den verkar dock inte ha pulsutgång, så det får bli manuell loggning.Vad är det för nått?Modernare mätare har en S0 utgång, som ger ett visst antal pulser ut per kWh. Dessa kan man koppla till mätutrustning och logga, vilket gör att man kan göra en hel del intressanta saker.Jag har två mätare med S0-utgång, en för värmepumpen, och en för hushållselen. Jag har en räknare som håller koll på dessa pulser, och tar in dem till en dator som on-the fly genererar web-sidor med aktuell effektförbrukning, och även med hjälp av några temperaturgivare räknar ut aktuell COP. Se:http://spiff.hax.se/log.htmlMed hjälp av dessa grafer är det lätt att se skillnaden i effektförbruking och COP mellan värme och varmvattenproduktion. För varmvatten ligger COP på ca 2.6, medan värmeproduktionen ligger på ca 4.5 nu. Jag ser förresten att min 10 kW-pump nu ger bortåt 12 kW vid låg framtemp och hög brinetemp. Thumbsup