Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ATV spörsmål!  (läst 624 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
ATV spörsmål!
« skrivet: 13 december 2023, 17:39:35 »
Jag Kan ev lyft frågan förr? Men har en Polaris 570 dubbelsitsare med Polaris snöblad. Helt ok komfort men vad det gäller snöröjning känns det som det finns förbättringsunderlag… Har originaldäcken på Carlisle sedan 2015… Upplever trots att jag belastar bakaxeln med ca 40 kg extra vikt med hjälp av sandsäckar så mäktar inte Polarisen med. Hajjar att man inte kan ploga 2 meter snö med den men vore ju kul o kunna skotta undan 20 cm lössnö åtminstone…

Så nu till mina båda frågeställningar!

Om byta däck vilket märke? Mest grus o terräng. Asfalt Max 2 mil per år.
Prisvärt är helt klart av intresse ;)

Dubb funderar jag på efter satt påtraktorn min. Vart Bestgrip som vart klockrent!  tummenupp Men lite osäker på mina däck IOM klackarna endast bygger 10-11 mm

Vore ju skönt o slippa byta däck IOM priset på däck. Men såg idag trots lite användande att de börjat få torrsprickor…
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ATV spörsmål!
« Svar #1 skrivet: 13 december 2023, 18:17:59 »
Var liksom gräsklipparen, slirade då det inte är diffspärr utan driver på hjulet som har minst tryck. Satte på snökedjor med piggar på, nu är det hur bra som helst. Så varför inte skaffa snökedjor (  finns med piggar )som går att sätta på och ta av. Ska då vara sådana som har fällspänningsarm, för att lossa dom lätt

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: ATV spörsmål!
« Svar #2 skrivet: 13 december 2023, 19:19:39 »
Var liksom gräsklipparen, slirade då det inte är diffspärr utan driver på hjulet som har minst tryck. Satte på snökedjor med piggar på, nu är det hur bra som helst. Så varför inte skaffa snökedjor (  finns med piggar )som går att sätta på och ta av. Ska då vara sådana som har fällspänningsarm, för att lossa dom lätt

Jorå funderat på kedjor… Men känns smidigare med dubbar! Men frågan är om det finnes dubbar som inte behöver för mkt djup? IOM ingen direkt körning på asfalt så tänkte jag att dubbarna får sitta på året runt!!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ATV spörsmål!
« Svar #3 skrivet: 13 december 2023, 19:27:50 »
Det är väl bara att kila in till en däckfirma och kolla hur dubbarnas längd är och fråga om det går i dina däck. Vet inte om det finns olika längder, men med tanke på vilket fordon dom sitter på, så kan vara en skillnad i längd.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 636
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ATV spörsmål!
« Svar #4 skrivet: 13 december 2023, 20:30:02 »
Vanliga vinterdäck har ju i regel ca 8 till 9 mm mönsterdjup, då ska det väl också gå att dubba ATV-däck.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: ATV spörsmål!
« Svar #5 skrivet: 13 december 2023, 20:34:57 »
Finns skruvdubb från tex bestgripp i alla möjliga längder har såna på traktorn och visst dom är bra men kedjor är mycket bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ATV spörsmål!
« Svar #6 skrivet: 13 december 2023, 22:19:06 »
Har kedjor på min atv och skottar snö även kör fram ved.
Riktiga piggkedjor.
Magiskt bra grepp på dom flesta vinterunderlag även på barmark i skogen.
Kan rekommendera det.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ATV spörsmål!
« Svar #7 skrivet: 14 december 2023, 06:22:25 »
Jag dubbade en atv som jag hade med vanliga bildubb, de satt inte fast p.g.a. den diffade bakaxeln.
När man svänger så tvingas ju ett av hjulen att slira i varje sväng, och det klöst ur dubben, så det kan du i alla fall glömma.
Har bandsats på vintern, det är ju överlägset om man ska skotta, men det kostar ju ohemult mycket pengar.
Köpte nya däck för ett par år sedan man minns inte vilka, billiga vara dom i alla fall, i dom skulle det säkert gå bra med skruvdubb från bestgripp.
Kedjor är förstås överlägset om du ska köra med hjul.
Det skulle jag nog satsa på vintertid, enkelt ta bort och sätta dit dessutom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: ATV spörsmål!
« Svar #8 skrivet: 15 december 2023, 17:50:33 »
Tänkte o tänkte o kom på att jag faktiskt hade ett par piggkedjor liggandes till en Bolens (minitraktor) med nästan rätt mått…. Glad i hågen försökte jag montera dessa ikvällens mörker… Gick sådär ::)Kylan o fantasin satte gränser. Pået igen imorgon. Troligtvis behöver jag korta några länkar o justera med lite stripes(kattstrypare) "Sorry" wave :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: ATV spörsmål!
« Svar #9 skrivet: 17 december 2023, 18:45:46 »
Fipplat o trixat med dessa kedjor fram o åter. Vart inte riktigt bra… :o
Grannen min mer eller tvingade in mig o fyrhjulingen i hans garage o fixade det hela på under timmen :) Hade de rätta verktygen o kunnandet tummenupp

Min årets hjälte :)är grannen Kjell  tOOmten

Ps nu kan jag snudd på skotta endast med 2 hjulsdrift tummenupp!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ATV spörsmål!
« Svar #10 skrivet: 17 december 2023, 20:18:30 »
Fipplat o trixat med dessa kedjor fram o åter. Vart inte riktigt bra… :o
Grannen min mer eller tvingade in mig o fyrhjulingen i hans garage o fixade det hela på under timmen :) Hade de rätta verktygen o kunnandet tummenupp

Min årets hjälte :)är grannen Kjell  tOOmten

Ps nu kan jag snudd på skotta endast med 2 hjulsdrift tummenupp!
Du ser vad det är att ha bra relation med grannar. Ett hett tips bjud in dom på en härlig kvällsmiddag utan arbete nästa dag. Så brukar jag göra, som ett annat, jag får i bland förfrågan om jag vet något som grannar har problem och ställer upp. Har blivit några härliga kvällar med god mat och gemytlig tillvaro
Grannsämjan ska man vara rädd om, läser i bland om rena världskriget mellan grannar, blev ett sådant så flyttar jag.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: ATV spörsmål!
« Svar #11 skrivet: 17 december 2023, 20:58:18 »
Du ser vad det är att ha bra relation med grannar. Ett hett tips bjud in dom på en härlig kvällsmiddag utan arbete nästa dag. Så brukar jag göra, som ett annat, jag får i bland förfrågan om jag vet något som grannar har problem och ställer upp. Har blivit några härliga kvällar med god mat och gemytlig tillvaro
Grannsämjan ska man vara rädd om, läser i bland om rena världskriget mellan grannar, blev ett sådant så flyttar jag.

Vi är bara 5 personer i hela byn :) Så det gäller verkligen att hålla ihop!
Försöker verkligen hjälpa till om det behövs men Kjell som grannen heter är så förbaskat duktig så han gör det mesta själv utan att fråga om hjälp!
Något som iaf jag är vassare på är byggnation så nu får jag äntligen ”betala” av  :) när vi skall rusta hans gamla jaktkoja.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!