Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn gÃ¥r hela tiden.  (läst 714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Butchi

  • Gäst
Butchi
Kompressorn går hela tiden.
« skrivet: 12 december 2023, 12:10:58 »
Hej.
Har en IVT Greenline HT plus C9 jordvärmepump från 2009.
jag observerade att kompressorn gick hela tiden på värmeslingan. När jag kontrollerade temperatur och inställd värmekurva, la jag märke till att temperaturen inte kom upp till inställd värde. Dock, när varmvatten gick igång, var det inga problem att få upp värme på varmvatten till stopptemp på 50 grader.

Min värmekurva står på 3.0 och det ska bli ca 33 grader i golvslingan. Men den kommer bara upp till 31 grader och så står kompressorn och går hela tiden.

Växelventilen har jag manuellt kört via service meny och den funkar. Växelventilen är inte med stift utan en motor som vrider från varmvatten till golvslinga.

Jag har också manuellt kört kompressor och värmebärarpump manuellt till och från och de har fungerat. Men, cirkulationspumpen till golvslingorna gick det inte att aktivera eller avaktivera. Den gick hela tiden ändå. Kanske ska det vara så?

På min första meny av temperatur står det följande nu när jag sänkt min värmekurva från 3.0 till 2.7:
Retur Rad GT1
Till 27,5° Nuv 30.6

Vad menas med detta? Jag har en aning men önskar få det ordentligt förklarat för mig.

Temperaturavläsning värmebärare ut GT8 42.4°
Temperaturavläsning värmebärare in GT9 33°

Vad menas med detta? Ovan är när värmekurvan var pÃ¥ 3.0 och kompressorn gick för fullt. När jag sänkte kurvan till 2.7, stannade kompressorn eftersom Nuv temp lÃ¥g högre än Till. 

När kompressorn stannat, låg värmebärare in och ut på nästan samma temp.

Varför jag skriver här är för att inga firmor har tid att komma på ca 2 veckor samt att en kollega bad mig skriva här eftersom ni alla har erfarenheter och förstår.
Får se om någon varit med om liknande.

Mvh Conny

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 900
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorn går hela tiden.
« Svar #1 skrivet: 12 december 2023, 17:23:52 »
Prova höj värmekurvan lite till, (~3,3), kanske elpatron tillsatsen startar efter någon timma eller två och höjer över 31°C.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorn går hela tiden.
« Svar #2 skrivet: 12 december 2023, 18:00:53 »
Hej!
Frågan är om det är kallt inne hos dig?
33 C på returen borde räcka en bit med golvvärme?
Värdet på GT9 bör vara samma som GT1 när den värmer huset annars är flödet på golvvärmen för dåligt.
Vi brukar anmoda att ställa upp samtliga termostater på max och styra in värmen med kurvan.

Värdena på GT1 är temperatur för start av kompressorn och nuvarande värde.
Sen finns en kopplingsdifferans som jag gissar, är lite besvärlig att räkna på, jag har inte 100 klart för mig exakt hur IVT hanterar detta på HT+.
När ärvärdet går över tillvärde + kopplingsdifferans stoppar kompressorn tror jag...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorn går hela tiden.
« Svar #3 skrivet: 12 december 2023, 18:56:03 »
Min värmekurva står på 3.0 och det ska bli ca 33 grader i golvslingan. Men den kommer bara upp till 31 grader och så står kompressorn och går hela tiden.

Retur Rad GT1
Till 27,5° Nuv 30.6

Temperaturavläsning värmebärare ut GT8 42.4°
Temperaturavläsning värmebärare in GT9 33°


Var alla dessa temperaturer avlästa samtidigt? Vad var det för temperatur utomhus vid det tillfället?

Är det blandat radiatorer och golvvärme i huset?

Cirkulationspumpen till golvvärmen ska gå hela tiden när huset behöver värmas.

Att det inte är nÃ¥gra problem att värma varmvatten till 50 grader beror pÃ¥ att beredaren är isolerad och avger lite värme. Det är en helt annan sak för pumpen att fÃ¥ upp temperaturen när den värmer huset. När temperaturen har nÃ¥tt den nivÃ¥ när golvvärme och ev. radiatorer avger lika mycket värme som pumpen producerar orkar den inte höja temperaturen längre. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Butchie

  • Gäst
Butchie
SV: Kompressorn går hela tiden.
« Svar #4 skrivet: 14 december 2023, 06:57:52 »
Det är inte kallt inne hos mig.
Utomhus ligger ca 2 plusgrader.
Det är bara golvslingor i huset.
Cirkulationspumpen går hela tiden.
Jag kör med helt öppna termostater och ändrar värmen med kurvan i vp.
Det spelar ingen roll vad jag sätter värmekurvan på så kommer inte temp upp till stopptemp, fast än elpatron hjälper till.

Sänker jag värmekurva till tex 2.0 och stopptemp ligger kring 27°, då kommer värmen inte upp till 26°. Så den följer liksom värmekurvan upp och ner. Förstår ni hur jag menar? Det spelar ingen roll vad jag sätter kurvan på så orkar inte kompressor med hjälp av elpatron upp till stoppremp. Sätter jag kurvan på 3.5 och stopptemp blir ca 33.5°, då kommer värmen upp till typ 32,5 grader.

Kör bara på eltillskott nu för vill inte knäcka kompressor.
För 2 dagar sedan när kompressorn gick hela tiden, höjdes min elkonsumtion det 3 dubbla. Långt över 120 kWh på ett dygn. Så något är riktigt fel.

Kommer en servicekille idag och ska titta på pannan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorn går hela tiden.
« Svar #5 skrivet: 14 december 2023, 08:15:23 »
Om det är enbart golvvärme i hela huset är det konstigt med en temperatur på utgående värmebärare på 42,4 grader och en returtemperatur på 30,6 grader. Det är för hög temperaturdifferens. Jag tror det är fel på inställningen av golvvärmen men utan ett flödesschema är det svårt att säga var problemet ligger.

Mellan värmebärarens in- och utlopp bör det finnas ett smalare rör, bypassröret. Känn på det när pumpen går. Det ska ha samma temperatur som returröret.

Om värmebärare ut är 42 grader mår kompressorn inte illa av det. Min pump kan gå så veckor i sträck kalla vintrar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Butchie

  • Gäst
Butchie
SV: Kompressorn går hela tiden.
« Svar #6 skrivet: 14 december 2023, 17:27:01 »
Hej.
En serviceman var här idag. Han mätte, kollade mm. Han fan inga larm eller något som uppenbarligen var fel.
Det han dock uppmärksammade var att när kompressorn körde, var hetgasen för högt jämfört med värmebärar in. Han sa att det ska skilja max 35 grader men här skiljde det ca 10 till 15 grader. Han menade på att han bytt många av IVT flexslangar och spolat förångaren. Vanligt fel efter några år att gummit i dessa flexslangar multnar sönder och täpps igen Han trodde skarpt att felet låg här. Men flödet precis under gränsen innan jag kommer få larm. Han menade på att flödet förmodligen var för svagt in i akumilatortanken jämfört med vad cirkulationspumpen till golvslingorna matade iväg. Att tanken aldrig hann värma upp innan vattnet försvann ut i slingorna.

Han tyckte också att varmvattnet tog lite lång tid för att värmas upp och det stämmer överens med hans teori.

Det är väl lite vad du Roland är inne på. Något vajsing med värmebärarsidan.

Servicmannen beställer nu nya flexslangar och kommer hit och spolar förångaren samt golvslingorna och byter flexslangarna. Sen ser vi vart vi hamnar.

Jag återkommer med svar så kanske jag hjälper någon annan framöver.

Mvh Butchie

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorn går hela tiden.
« Svar #7 skrivet: 15 december 2023, 11:33:17 »
Vanligt fel efter några år att gummit i dessa flexslangar multnar sönder och täpps igen


Nästan rätt, det som många råkar ut för är att magnetiten i systemet fastnar i flexislangarna eftersom gummit på nått sätt drar till sig magnetiskt material.
Men detta brukar inte hända där man har golvvvärme i moderna material.
Skillnaden GT8-GT9 på i ditt fall 9 C är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!