En traditionell FLVP kyler luften ner till ca 0 grader. Således om tilluften är 0 eller kallare går alla utvunnen energi åt till att värma den luft som tas in.
Vi har ett litet behov av ventilation då vi bara är två (en under stora delar av året då jag jobbar borta). Under den kalla årstiden kunde man således om det var lönsamt ytterligare minska ventilationen då det är litet behov. Detta fungerar dock inte med en flvp som behöver luft. Men om man när ändå all energi går åt till att värma tilluft sänker densamma och stänger av kompressorn så borde man spara energi. Istället för 54% tilluft kunde man ha 15 % eller liknande.
Men sparar då in kompressorns 650w plus en del ytterligare beroende på hur kallt det är ute.
Vad säger kloka forum medlemmar om resonemanget?
Hej!
Normen säger 0.35 (l/s)/m².
Alla som avviker från detta, skall till 10 piskrapp dömas! Skämt åsido.
Min F750 ger avluft ned till -14°C och förångare ned till -17°C, så det blir ett nollsummespel nånstans nedom dessa temperaturer.
Har änsålänge inte behövt göra sådana drastiska åtgärder, men skulle vi få en oväntad 50-års-rysskyla á -35°C, så skulle jag strypa ventilationen rejält, spärra elpatronen helt, och enbart elda i kaminen. Men skulle låta kompressorn gå, sålänge ventilationen är igång. Och tro mig, i ett modernt tätt plastpåsehus, vill du ha ventilation!
Sen är det ju en optimeringsfråga, i att hitta sin brytpunkt, när man ska börja mixtra med ventilationen, i ett försök att spara pengar på ventilation och uppvärmning med FLVP.