0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni har för dålig ventilation i huset. Fläkten borde stå högre. BS1 ska visa runt 156 kbm/tim för 124 kvm BOA. Verkar som det är fel på minst en av cirkulationspumparna(?) Framledningstemperatur och returtemperatur skiljer alldeles för mycket. Frågan är om den höll på med varmvatten eller att värma huset när du läste av allting.
Vad är värmekurvan inställd på? Har du tittat så att cirkulationspumparna lyser om det finns lysdioder på dem? Den högra, till värmesystemet, styrs manuellt med knapp men den vänstra styrs av värmepumpens styrsystem.
Jag är osäker på den vänstra. Det är säkert som du skriver att den saknar indikering och den styrs ju helt av styrsystemet i värmepumpen. Kanske kan man känna med fingertopparna om den vibrerar och verkar fungera?Edit: Är värmesystemet luftat? Kan vara luftblåsor som hindrar cirkulationen.
Luftningsventilerna i F750 ska öppnas en liten stund så all eventuell luft kommer ut. Men sedan måste golvvärmefördelare och alla radiatorer också luftas.
Jag tycker mig inte se något problem i pumpen - du kommer upp temperatur pumpen vill samt att du har 24C frånluft. Om det endast är elementen som är kalla - dvs golvvärmen verkar funka fint - så kanske du skall börja med att lufta dem och se till att du har tillräckligt med vatten i systemet.
Nu har jag avluftat rubbet, pannan, radiatorer och golvvärmen. Får se om det gör någon skillnad. En fråga dock: rumsgivare är aktiv på 24 grader (4.0 i påverkansgrad) men ändå når enligt pannan temp inte över 23 grader. Vad kan det bero på? Dåligt flöde? Kan jag se det på något sätt, ex med Delta värdet?