Hej på er som läser om värmepumpar, speciellt om Stiebel Eltron !!!!!!
Jag bor i södra Frankrike, jag och min sambo installerade En Stiebel Eltron WPL 10 SA i september 2008.
Kunde inte som svensk föreställa mig att det kan bli så mycket problem med en vara från en tillverkare,
Tillverkare, installatör ville inte ha med oss att göra efter att pumpen blivit inkopplad och startad....Jag för stod att det var ett problem med pumpen redan efter första minuten då den var igång.Det bildades is och frost i utblåset, dety var över 20 grader + i omgivningsluften, men fick till svar det är normalt,men vi kunde inte acceptera detta svar, Stiebel tekniker kommer 3 gånger men vågar inte öppna pumpenför att se vad som är fel, utan laborerar med parametrar, och säger nu är allt OK. Men isbildningen fortsätterså vid jultid kom det en delegation från installatören och en från Stiebel, pumpen var totalt infrusen, det visade sig attöverdelen för inluft och utluft var felvänd, nu skulle allt fungera sas det, men nu kom ett annat problem, när pumpen skulle,avfrosta gick den i stopp med felkod, vi påtalade detta men fick till svar att det var vårt fel, då sa Stiebel, slå av huvudströmbrytaren
och på, så försvinner felkoden, pumpen startar......
Vi var trungna att koppla in jurister för att överhuvudtaget Stiebel Eltron ville lyssna.Det kom en man från Liege i Belgien med följe av folk från Stiebel här i Frankrike. det visade sig att pumpen var felparametrerad, som förmodligen gjordes vid jultid. Nu var vi framme i slutet av mars 2009.
Vi har inte fått någon ursäkt eller rapport angående detta. Nu vill den representanten för mantenance av Stiebel här i Martigues ha 400 euro (4000 sek) för attkolla upp pumpen in för nästa vinter. vad jag lärt mig nu är: lite inte på någon i sådana här sammanhäng,,, Tycker det är bedrövligt att en tillverkare av en vara inte vill ta ansvar för sin produkt,
Vore trevligt om någon vill ge en kommentar till detta.....
Svar gärna per mail till: dickpeterson@hotmail.com
med vänliga hälsningar
Dick Peterson.