0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tänker så här:Om avluften från FLVP:en, vid kontinuerlig drift, är lägre än utomhustemperaturen så ger FLVP:n mer än vad den ökade uppvärmningen av ventilationsluften behöver.Värmepumpen har då kramat ut den energi som behövdes för att värma tilluften, och lite till.Man skulle kunna säga att den delvis också fungerar som en uteluftvärmepump då.Dock... Vid varmare temperaturer kan FLVP normalt stå still vissa stunder. Under dessa stilleståndperioder har man ingen nytta av den ökade ventilationen eftersom man då kyler ner huset onödigt snabbt.Jag tror man behöver räkna noggrannare på detta för att hitta ett optimalt ventilationsflöde, som sannolikt är olika vid olika utomhustemperaturer och olika varmvattenanvändning (samt husets transmissionsförluster).
Med andra ord. Så länge avluften är lägre (temp) än frånlufts, ger den vinst. Oberoende om fläkten går 100 eller nästan NOLL?
PÅ en vanlig värmepump med on/off-kompressor så vill man ligga på så pass högt luftflöde att den inte isar på förångaren och kräver avfrostning.Jag skulle gissa att man har bäst effekt på frånluftsvärmepumpen om man ligger med precis så hög avlufttemperatur att man slipper avfrostningar. Vilken temp har du på avluften?Avfrostar din värmepump?