Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AIRX 409 3fas eller 1fas?  (läst 410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dragemark

  • Gäst
dragemark
AIRX 409 3fas eller 1fas?
« skrivet: 06 december 2023, 18:54:01 »
Jag har en AIR X 409 som är 5 år gammal som installatörerna har kopplat in på 3 faser.
Har senaste året nördat ner mig i hemautomation och jag monitorerar de olika faserna till pannan och jag har nu när det är kallt ute upptäckt att normal drift av systemet bara går på en fas.
När det är -11 eller kallare så startar elpatronen och den verkar gå på en annan av de 3 faserna. Det är ju bra men den 3 fasen är helt oanvänd.

Är detta så AIR X fungerar eller har installatörerna inte kopplat in den rätt så den kan lasta driften på alla 3 faserna?

Har 3x20A i huset och elbil vilket nu när det är kallt ställer till det med laddningen av bilen.
Är det bara att slicka i sig att detta är "works as design" och det är läge att byta till 25A istället?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: AIRX 409 3fas eller 1fas?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2023, 21:10:14 »
AirX 409 värmepump/utedel är bara 1-fas, men innerdelen AWM ska kopplas till 3-fas vad jag vet. Men det är ju då smart om innerdelen ändå kan undvika att använda fasen som utedel använder så det är säkert så det är tänkt. AirX 413 och mer är 3-fas till värmepumpen/utedelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

dragemark

  • Gäst
dragemark
SV: AIRX 409 3fas eller 1fas?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2023, 22:32:39 »
Menar du att det skulle kunna finnas ett sätt att få utedelen på en fas och innedelen på en annan för att fördela lasten en del iaf?

Ser-fille

  • Gäst
Ser-fille
SV: AIRX 409 3fas eller 1fas?
« Svar #3 skrivet: 07 december 2023, 10:16:57 »
Det går ställa in patronen på olika effektsteg.
Väljer du Max 6kw så kommer patronen endast nyttja 2 av faserna. Sen kopplar man den 3e fasen till kompressorn. Då kommer du få ganska jämn belastning när elpatron går in.

Men om endast kompressorn går så kommer du alltid ha sne belastning då invertera till 409 kompressorn endast går på en fas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!