Har en Nibe F730 installerad i ett 1-plans hus 140kvm byggt 2020, golvvärme i gjuten platta, 4 pers, 2vxn 2 barn
För drygt två år sedan följde jag optimeringsguide här på sidan och har sen dess vad jag tycker en ganska låg förbrukning, hitills i år 6800kWh, 2022 - 7600kWh, 2021 låg vi på 9800kWh(innan justering)
Är i stort sett nöjd men "mycket vill ha mer"
Har sett den senast tiden, då det varit kallt ute, senast igår -10, att pannan ligger med eltillskott aktivt, och detta under väldigt lång tid
Loggad data visar att den tapapr GM successivt. Brarnen badade på kvällen, tömde varmvattnet. Pannan ligger och växlar mellan vatten och värm produktion. Från detta börjar tappet i GM, samtidigt som det blir kallare under natten
Kompressorfrekvensen går aldrig över 60Hz, panna är inställd på max 120, beror begränsningen här på luft flödet? Har ett flöde på BS1 på 165. Här når den aldrig önskad framlednings temp, diffar på -2 grader hela tiden
Efter ett tag går eltillsats in, och denna ligger aktiv under hela dagen, 10h. Känns väldigt ineffektivt
Jag provade senare att öka fläkthastighet från 50 till 55%, fick upp BS1 till närmare 180, då ökar frekvensen och misstänker att pannan kan ge mer effekt. Men jag känner ett ökad kallras vilket jag hade velat undvika
Är detta rätt väg att gå för att minska tid för eltillsats eller finns det annat att justera eller kontrollera, om ev. något är galet?
Blir ju även många avfrostningar, 1 varje 1.5h, de är kort 600s - Är detta normalt?
Bifogar loggfil om någon vill ta en titt