Jag försöker sätta mig in i det här med värmepumpar,men det var banne mig inte det lättaste.
För det första ,alla beteckningar man måste vara väl insatt för att utreda vad det är för skillnad man kan undra om det i själva verket är någon skillnad eller är det för att det skall vara lättare att prissätta som man vill. För detandra,pris på paketen är väldigt skiftande,kan köpa t,ex. Panasonic E9DKE3 finns från ca.7000:- inkl. moms på Nettopumpar Bauhaus 10900:-
lokal handlare 14900:- sedan tillkommer montering,paket inkl.montering 16900:- hos en .Men vad skall den isåfall igentligen kosta, för en som tar 7000:- och sedan lägger på för inst.material och arbete borde inte hamna på 16900:- och upp till 19800:- fortfarande för samma paket det är ingen dålig timpenning grannen fick sin monterad på ca 4 timmar det verkade inte speciellt avancerat. Så jag tycker att det verkar som det skall plockas pengar och rida på att det med stigande elpriser är efterfrågan som gör att man gör ungefär som bensinbolagen ju mer man säljer ju mer tar man betalt.
Så om man nu tar t,ex. en Panasonic E9DKE3 vad skall man betala. och vad är skäligt för montering alt. ett paket av en handlare monterat och klart