Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömförbrukning MSZ-FH35VE  (läst 520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LuftLuftAnders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strömförbrukning MSZ-FH35VE
« skrivet: 05 december 2023, 18:12:02 »
Tjenare, har en några år gammal MSZ-FH35VE där jag vid installation bytte till 13A säkring i skåpet.

Har på senare tid skaffat realtidsmätare till elcentralen där jag kan se effekt per fas. Även när jag kör pumpen på max så kryper den fas där pumpen sitter bara upp till 5,5A totalt inklusive andra brukare (mycket möjligt att pumpen är 95%+ av det).

Borde den inte dra mer när jag har den ställt på väldigt hög temperatur och max fläkt rakt fram?

//Anders

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning MSZ-FH35VE
« Svar #1 skrivet: 05 december 2023, 19:48:32 »
Beror på hur kallt det är ute.
Är det svinkallt som vi har det nu med -16 till -18 så går dom ner i förbrukning .
Din drar nu ca 1300W och är den nära avfrostning ?
Är filter och resten av värmepaketet rent?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad LuftLuftAnders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförbrukning MSZ-FH35VE
« Svar #2 skrivet: 05 december 2023, 20:37:46 »
Har ungefär nollan utomhus, kollade nu efter avfrostningscykel och då drog den mer 9-10A, droppat till 7 efter 5-10 minuter. Får dra in kompressorn och köra en rejäl rengöring och se om det också hjälper till, det är säkerligen dags.

Tack för svar.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Strömförbrukning MSZ-FH35VE
« Svar #3 skrivet: 05 december 2023, 20:56:25 »
Har ungefär nollan utomhus, kollade nu efter avfrostningscykel och då drog den mer 9-10A, droppat till 7 efter 5-10 minuter. Får dra in kompressorn och köra en rejäl rengöring och se om det också hjälper till, det är säkerligen dags.

Tack för svar.

En dum fråga, men vad är syftet med maxvärmen? :)
Att snabbt värma upp kallställd stuga?
Att försöka spara pengar på låglasttimmar?
Att ha så varmt som det går inne, (underdimensionerad VP?)

Tänker att du kanske gör dig själv en björntjänst om du är osäker på funktionen hos värmepumpen :)

Utloggad LuftLuftAnders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförbrukning MSZ-FH35VE
« Svar #4 skrivet: 05 december 2023, 21:08:30 »
Har varit iväg och haft lite lägre temperatur i huset, därav behöver pumpen få jobba lite extra.

Annars brukar pumpen klara av värmebehovet för mer eller mindre hela huset (även om den inte når alla utrymmen) ner till några minusgrader, därefter behöver den lite support.

(Den står inte på max-temp heller vilket var lite slarvigt skrivet utan 24 grader, men givet temperaturen i huset kommer det betyda den troligtvis kör värme kontinuerligt till någon gång imorgon. Vad jag menar var att jag förväntar mig att den ska plocka ut så mycket effekt den kan.)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2443
  • Karma +5/-0
SV: Strömförbrukning MSZ-FH35VE
« Svar #5 skrivet: 05 december 2023, 21:37:11 »
Luftvärmepumpar brukar, om allt är i ordning, kunna dra den ström resp effekt som står på typskylten då utetempen är omkring +6 celcius.
Har man tur kan det finnas något diagram eller tabell i servicemanualen som visar max effektförbrukning som funktion av utetemp.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!