0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har beskrivit mina problem tidigare här, men fick ingen egentlig ledtråd - så jag omformulerar frågan - är nedanstående kurvor normala, och ska dessa "spikar" finnas i fram och returledningskurvorna? Den gångna natten var kall - ner till -15C - så pumpen gick då oavbrutet. Den står på driftprioritering Varmvatten 40 min, elementvärme 60 min, och är för tilfället uppskruvad till värmebärarhastighet 60% vid drift och 40% i vila. Hetgasen går upp till ca 100C som topp. Varmvatten står i läge ekonomiJag tror spikarna uppstår i samband med att den växlar från varmvatten till elementvärme. En Nibe-servicefirma föreslog citronsyrasköljning av varmvattentanken, men det kan ju inte ha med saken att göra - spikarna finns ju även vid elementvärmeläge. Oftast utlöser de informationsmeddelande/larm Hög kondensor-in temperatur. Men det kan också gå en halv dag emellan dessa
Frågan har varit uppe tidigare, visserligen under F1255-tråden men kanske är lika ?Växelventilen är märkt 8s/60° https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73531.msg768988#msg768988