Exakt vad är det som väsnas i utedelen? Jag skulle gissa att det är ett kullager i fläktmotorn, den går inte nämnvärt tyngre även om lagret börjar låta illa (jämför med t ex ett hjullager som börjar väsnas på en bil). Fläktmotorn går att plocka isär för att byta lager om man verkligen vill, kan vara lämpligt att göra det innan lagret totalhavererar och det blir följdskador eller driftstopp. Kullagren är standardvara som går att köpa hos vilken SKF-återförsäljare som helst (eller kinalager från t ex Jula eller Ebay om man inte är så noga).
Förmodligen är det inte så lätt att få in något smörjmedel i lagret utan att plocka isär fläktmotorn.
Jag antar att du menar kW och inte kWh när det gäller inställningarna för elpatronerna. Lämplig inställning på dem beror ju på hur stort värmeeffektbehov du har som mest, och inte minst om du har klena huvudsäkringar och andra stora elförbrukare, så att effektvakten måste dra ner hela tiden för att säkringarna ska hålla om du har ställt in onödigt hög effekt på elpatronerna.
Jag antar att det är strömtransformatorer monterade i husets elcentral och att effektvakten är aktiverad?
Hur hög framledningstemperatur behöver huset för att det ska bli dräglig innetemperatur då det är som kallast?
Har ni mest golvvärme eller radiatorer?
Tack för svar.
Teknikern som var har sa inte exakt vilket lager det är. Men han sa att man, om man vill laga, byter hela motorn och att de skulle kosta runt 50 000kr. Han sa inget om att bara lagret kunde bytas 🤔. Däremot sa han att det är extremt ovanligt att det havererar. Vi var nämligen oroliga för att det skulle göra det förra vintern och därav hade vi tekniker ute att titta på det... Runt 4000kr fick vi betala för hans besök, men han gjorde egentligen ingenting... 🤦🏻♀️
Menar du att vi skulle kunna byta det där lagret själva?
Ja, just det kW menar jag såklart! 🤦🏻♀️
Pumpen har tre st 10A automatsäkringar i proppskåpet till sitt förfogande. Huset har 20A.
Jag vet inte hur det är med de inställningarna i pumpen. Men ibland om både tvättmaskin, torktumare och diskmaskin är igång tex. så säger pumpen att den "reducerat eluttag 18A". Så någon form av strypning har den väl inställd då.
När flyttade in i huset tyckte vi att vi hade lite varmvatten. Vi var ju vana vid lägenhet där man kunde få mycket varmt vatten snabbt. Så vi hade rörmokare ute som kollade inställningarna och ledningar till kranar och han ställde kW på högsta på både över och under panna och höjde övre pannans temperatur till 65 (vill jag minnas) Detta resulterade i att propp i proppskåpet gick på natten. Maskineriet blev stående och värmepumpen frös, då det var vinter och riktigt kallt just då såklart. Tekniker fick då komma och tina upp värmepumpen med fläktar och även byta nån del som gick sönder.
Sen dess har vi inte haft de inställningarna! Och nu skulle jag inte drömma om att låta den använda så mycket el heller 😳🙈 Vi har accepterat att vi inte har så mycket varmvatten och att vi när vi behöver istället använder funktionen "extra varmvatten".
Huset har vattenburet system med radiatorer. Ingen golvvärme. När huset byggdes var det en oljepanna men tidigare ägare bytte den mot denna luft/vatten.
Nedervåningen har radiatorer med grova rör, men ovanvåningen som är nyrenoverad har flera radiatorer med smala rör. Ovanvåningen blir aldrig lika varm som bottenvåningen. Källarplan har radiatorer i tvättstuga, pannrum och garage (alla rum har inte radiatorer alltså)
När det är väder som nu ( -5 till -10) så ligger framledningen på 35-45 ungefär. När det var kallare än -10, runt -12 kanske, så låg framledningen på runt 50. När det är riktigt kallt, som -27 (vilket det kan vara några få dagar om året) har jag har inte kollat framledningen faktiskt.