Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjarfrågor om IVT 612C  (läst 930 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ny med bergvärme

  • Gäst
Ny med bergvärme
Nybörjarfrågor om IVT 612C
« skrivet: 03 december 2023, 11:04:05 »
Hej,

Vi har precis installerat en IVT 612C med Ngenic. Det fungerade mycket bra och det är en stor skillnad mot den tidigare (trasiga) NIBE frånluftsvärmepumpen i komfort men framförallt energiförbrukning, trots att det ju är riktigt kallt nu för att vara november/december.

Kalla månader låg vi tidigare på TOTALT 100 kWh per dag med NIBE:n och nu på TOTALT 50 kWh, så besparingen med bergvärme (mot frånluft) är cirka 50 kWh per dag nu på vintern. I kronor är det ju svårare att beräkna, men säg 2.500 per månad (vi har fast elpris - med högre elpris blir besparingen så klart högre). Pumpen har 1 % eldrift och det är sannolikt från installationen. Så hela kalkylen stämmer väldigt väl och det låga bundna elpriset går ut nästa år.

Så till frågorna:

Vi har 25 A huvudsäkring. Den kostar 1.500 kr/år mer än 20 A i fast avgift, men har samma rörliga kostnad.

  • Kan vi byta den till 20 A? Energimässigt bör det gå (mindre än 20.000 kWh/år med pumpen), men fungerar det effektmässigt?
  • Men sannolikt tar elektrikern 5.000 kr för bytet, så jag gissar att det är i stort sett meningslöst att chansa?

Framledningstemperaturen är angiven som 49 grader på pannan. Värmen är bra i duschen och i huset, men jag tänker på risken för legionella.
  • Är 50 grader inte litet onödigt lågt?

Vi har golvvärme i huset och ställdom samt termostater. Dessutom har vi NGenic som tillval som ju tar över termostaterna.

  • Jag fick rådet att ställa termostaterna på max och ställdonen är väl därmed maximalt öppna?
  • Vilken är skillnaden mot att helt ta bort termostater och ställdon - den ger ju också max flöde i golvvärmen?
  • Ställdon är ju rätt dyra att byta, i synnerhet om man vill ha original, dessutom måste man kolla dem och batterierna i termostaterna regelbundet så det vore smidigt att klara sig utan dem.

 
Tacksam för synpunkter!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10425
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfrågor om IVT 612C
« Svar #1 skrivet: 03 december 2023, 11:23:31 »
Precis, med värmepump som har växelventil och kör flytande kondenseringstemp så ska man ha öppna termostater och så låg värmekurva som möjligt. Ett par enstaka termostater kan användas om det blir för varmt i t.ex. sovrum men helst bör man då strypa ner det fasta värmeflödet till de rummen. Om det blir/är fel på ställdon och termostater kan man ju helt ta bort dem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30363
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor om IVT 612C
« Svar #2 skrivet: 03 december 2023, 11:28:41 »
Jag skulle säkra ner, 20 A och tröga proppar ska funka om övriga förbrukare är balanserade (typ tvättmaskin, diskmaskin mm på olika faser).

Framledningstemp är nått helt annat än varmvattentemp, blanda inte ihop dessa.
Framledningstemp går enbart till uppvärmning av huset och ska vara så lågt det bara går med max på termostater, eller bortmonterade don.
Golvvärme ska normalt klara sig med max 40 C när det är som kallast ute.

När den laddar varmvatten så går detta enbart till VVB och inte nån annanstans, den ska ha en periodisk höjning av VVB till typ 60 C som dödar legionellakusarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5207
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor om IVT 612C
« Svar #3 skrivet: 03 december 2023, 13:02:45 »
Men sannolikt tar elektrikern 5.000 kr för bytet, så jag gissar att det är i stort sett meningslöst att chansa? Om en elektriker ska detta belopp, så blir timpeningen för denna ca 20 kkr. det tar bara 10 minuter att byta bottenkontakterna plus att skriva på datorn om säkringbyte till nätägaren.
Börja med att byta ut 25 amp säkringarna till 20 amp dom passar in och se om det håller, har du elbil kan det i vissa fall inte räcka med 20 amp, beroende på vad nu har för elgrejer. Den nya VP, är det inkopplat belastningsvakt, är som standard numer i nya VP. Det är om små transformator som sätts i elcentralen. Alltförofta så bryr sig inte elektrikern  att sätt dit dom.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!