0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bra att ni tog en från varuhuset, bra pris och duger absolut, en röris hade satt dit en för kanske 4 kkr som skulle vara som en orginal, nu är det nog varmt och skönt. Det med att vatten kommer i plinten är första gången jag hör det. Det är våt pump som det heter och varför kan man inte riktigt veta, men bry dig inte om det fungerar nu som det ska.
Hur ändrar man värdet på en Thermia Villa? Hittade inget om det i handboken. Har för mig att det är någon meny man måste logga in till. 99 ska vara högsta möjliga värde vad jag vet.
Klockan 8 i morse ringde en bekant och sade att det var kallt i huset och att det hade runnit ut vatten på golvet under värmepumpen. Då trycket i systemet var nere i noll hade de försökt fylla på vatten, men då kom det vatten från cirkulationspumpen. Det gick inte att få tag i någon jourrörmokare. Jag tyckte beskrivningen lät väldigt konstig och undrade om det inte var en missuppfattning av läget. Väl där konstaterade jag att det var ett ordentligt läckage när man försökte fylla på vatten. Vi skruvade loss motorn från pumphuset och konstaterade att packning och allt annat såg bra ut. Jag begrep inte hur det kunde läcka via packningen men för säkerhets skull lade vi silikontätmassa på bägge sidorna av packningen och skruvade fast motorhuset igen. När vi trycksatte systemet började det komma vatten ur hastighetsomkopplardosan. När den initiala häpnaden hade lagt sig begrep jag vad som hade hänt. Vi hade varit väl frikostiga med silikonet så att några hål i motorhuset hade täppts till. Den enda vägen ut för vattnet var då via elanslutningen till statorlindningarna. Det måste ha blivit ett hål i den tunna metallhylsa som omger axeln eller läckage vid dess infästning. När vi hade plockat bort hastighetsomkopplaren såg vi att motorhuset var vattenfyllt. Pumpen var skrot. Det var ett märkligt sammanträffande att jag innan jag blev hämtad på morgonen hade besökt Värmepumpsforum och i förbigående läst ett inlägg där någon hade skrivit att Jula sålde cirkulationspumpar. Julabutiken åtta km bort hade två av rätt bygglängd på lager. Cirkulationspumpen är nu installerad, värmepumpen går och jag är hjälteförklarad. Jag trodde att Julas pump med tanke på priset (1500 kr ) skulle vara en enkel variant, som fick duga tills det gick att få tag på en bättre pump, men bruksanvisningen ger ett förtroendeingivande intryck. Det finns kapacitetsdiagram. Pumpen går att ställa in i läge för konstanttryck eller konstant hastighet, har för mig att det var totalt åtta olika inställningar. Jag blev förvånad över orsaken till problemet. Den här typen av fel på en cirkulationspump har jag aldrig läst om på forumet. Har någon erfarenhet av liknande fel?