0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Nyinflyttad i en Fiskarhedenvilla (fr. 2016, utanför Karlstad) sen september med en Nibe F750 CU, och har som alla andra nu när elpriset är högt börjat se över konsumtionen. 1 plan ca 150 kvm, golvvärme och kör med rumstermostater, har inte VP på rumsgivare. Har reagerat på att elspetsen går ofta, har begränsat den till 2,5 kW nu för att skona plånboken lite. Nu har visserligen utetemperaturen sjunkit sista veckan men tyckte tillskottet gick även runt 0an. Har smart price aktiverat på värme med låg påverkan. Skruvade idag upp frånluften aningen för att komma över 180 som jag läst någonstans va bra.Nu till frågorna:- Varför går elspetsen så ofta?- Kollade historiken på kompressorn och den är sällan (typ aldrig) högre än 80 Hz, vad begränsar frekvensen?Har några skärmklipp men blir inte riktigt klok på hur jag bifogar dom
Vad spelar det för roll om huset är tätt för att man ska överventilera? Om man drar in kalluft genom otätheter i ångspärren så är det ju kall luft som värms upp när den passerar in genom isoleringen, det borde ju om något ha en upptorkande effekt? Tvärt om är ju såklart inte bra.
Hann knappt dricka upp kaffet innan svaren kom, tusen tack! Jag provar att skruva upp ventilationen ytterligare lite och ser om jag får upp frekvensen, borde väl vara ekonomiskt bättre att låta kompressorn gå hårdare än att tillsatsen går in? Ligger just nu på 72 Hz med förångartemp på -16,7 grader men då med 1,5 kW tillsats, ventilation 176,7 (referens 190), och en utetemperatur på -7,7 grader.
Det är inte bara frekvensen som ökar!(Cirka 16W/Hz drar F750-kompressorn med pumpar och fläkt inräknat) så 72 Hz × 16 W/Hz = 1152W_inÄven den så viktiga uptimen ökar. Alltså tiden då värmepumpen återvinner energi ur frånluften.Vid avfrostningarna går du back (Luftflöde i l/s)× 1.2 (g/l) × 1 J/(g×K)*dT, dvs 50 l/s × 1 × 1.2 × (20°C+7.7°C) = 1662 W i ventilationsförluster, men även (Fiskarhedenvillans enplanare á) ~70W/K * 27.7K = 1939W i transmissionsförluster genom väggar/tak/golv.Så när kompressorn står stilla, tappar du hela tiden ~3600W vid -7.7°C ute. Detta måste den jobba ikapp, eller stöttas med någon form av de tre E:na*. Kompressorns 1152W, och COP om ca 3, ger knappt 3600W kontinuerligt, så du ser att det blir kämpigt om den ska avfrosta i tid och otid.Nu finns det ju lite spillvärme i alla möjliga former i ett hus, så riktigt så illa är det inte, MEN, folk måste duscha också, så då går man också back i inomhustemperatur med enbart kompressor.*EldningEl-elementEl-tillsatsDet finns en sweet spot för maximalt värde på BS1, när kompressorn klarar nog hög frekvens, och avfrostar kort/sällan.Det ligger mellan 216 - 240 m³/h i min mening, utifrån empiri med mitt hus/system. *YOURRESULTSMAYVARYANDIDONTWANNABERESPONSIBLEFORFUKTSKADORINYOURHOUSE
Utförligt svar, tack Jag har tillåtit elspetsen 2 kW fortsatt, vill inte vakna med 16 grader inne. Höjde flödet en aning på ventilationen och såg kompressorn arbetat på närmare 90 Hz mot tidigare <80 samtidigt som spetsen inte gått in så mission accomplished. Har dock eldat lite kamin som så klart det bidragit. Får utvärdera mer imorgon när kaminvärmen försvunnit och huset gått i "boende-borta-läge".