Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 2020-10 - upplevd sämre effekt jämfört med förra vintern  (läst 714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ahlis_se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Hej VP Forum,

Jag har en Fighter 2020-10 ihop med en VVM300 samt en pooltillsats. Den har fungerat bra i många år men nu börjar jag bli lite orolig. Jag upplever att kompressorn går allt längre tider för att bibehålla temperaturen i huset och detsamma när den värmer varmvatten.
Just nu i skrivande stund kan jag läsa ut följande från värmepumpen:
Kurva 4 - vi bor i södra Skåne

Framledningstemperatur 31.7(27.9)
Utelufttemperatur 0.1
Förångartemperatur -14.6
Suggastemperatur -6.7
Vätskeledningstemperatur 22.8
Hetgastemperatur 68.5
Returtemperatur 23.0
Diff fram retur 8.2 (35%)

poolvärmen är såklart avstängd just nu.
På utedelens översta 5-10 cm är det isbeklätt och resten är isfri.

systemet är mer än 10 år gammalt och jag är tveksam till att något gjorts alls åt den.
Om jag ska släpa ut en service människa, ska jag lägga till att byta torkfilter när dom ändå är här ?
(skälet att jag frågar är att detta är något jag vet att man byter på bilar då jag skruvar en del )

Alla typer av tips uppskattas.

Vh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
Torkfiltret byts bara om systemet öppnas. Om man misstänker restriktion kan man mäta temperatur före och efter.

Det ser ut som en kyltekniker behöver ta en kik faktiskt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ahlis_se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Torkfiltret byts bara om systemet öppnas. Om man misstänker restriktion kan man mäta temperatur före och efter.

Det ser ut som en kyltekniker behöver ta en kik faktiskt.

Hej Hej,

tackar för snabbt svar. om jag får fråga ( vill gärna lära mig lite på vägen ) vilka av värdena är de som får dig att säga att en tekniker borde titta på de ?

vh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
Suggastemperatur och förångartemperatur är onormalt låga i förhållande till utomhustemperatur.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ahlis_se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dejt med tekniker bokad.

Detta har jag gjort i tro och hopp om att jag kan rädda nåt i utedelen de nästkommande 18 dagarna i väntan på en dyr räkning.
Vi har haft rumssensor ( 9.3.5 ) aktiverad och satt till 21 grader (tillåten kurvsänkning -1 ), dilemmat är då att om vi eldar och det är "varmt nog" så slutar pannan värma plattan i källaren vilket innebär att den inte klarar av att frosta av. Nu har jag stängt av rumssensorn igen så vi kan elda utan att pannan stannar ( och då kanske lyckas lagra nog med värme i plattan att den orkar med att frosta av )

sen har jag på inrådan sänkt 2.8(gradminuter) från -227 till -137 för att elpatronerna ska få gå in och stötta tidigare.

vidare kör jag tillsatsvärme just nu för att hålla VV över 53 grader, detta för att undvika att kompressorn försöker värma varmvatten utan lägger den lilla energi den har på att värma plattan i källaren i förhoppning om att den ska klara en avfrostning.


någon som har några ytterligare tankar om vad jag kan göra för att få systemet att hålla igång/överleva?
en tanke var att blockera kompressorn helt och bara köra på el, funderingar fanns då om laddpumpen(40) skulle fortsätta gå eller inte med risk att utedelen fryser sönder..

Finns de några fler goda tankar jag kan göra för att rädda min 2020 ?

vh

Wrathisens

  • Gäst
Wrathisens
SV: Fighter 2020-10 - upplevd sämre effekt jämfört med förra vintern
« Svar #5 skrivet: 03 december 2023, 10:44:45 »
Upplever liknande värde och situation med min pump. Du får gärna återkomma med vad som gjordes. Jag misstänker expansionsventilen.

Utloggad ahlis_se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Hej Alla,

nu har precis JS energi varit här.
Mkt trevlig och hjälpsam reparatör.

Felet var nog mer osannolikt än de flesta kunna tänka sig.
De noterades snabbt att fläkten gick på lågfart utan att styrningen bad om de. Efter lite noggranare kontroll på styrkortet hittade vi lite musbajs och kiss på två av de nedersta ic kretsarna. Lite t röd och en tandborste löste problemet och nu startar och stoppar fläkten som den ska vilket också gör att avfrostnigen förväntas fungera som den ska.

Han kontrollerade även gas och ventiler och de delar presterade som de skulle.

återstår att se hur de fungerar vid nästa köldknäpp men han hittade åtminstone ingenting som indikerar att nåt är fel


de blir jul  !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!