Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med värmepanna som gÃ¥r pÃ¥ högvarv  (läst 557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m_attias

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« skrivet: 28 november 2023, 18:20:40 »
Hej,

Hoppas på lite hjälp här.

Nybyggt stenhus i Skåne, 160 m2. Golvvärme nere och radiatorer upp. Nibe F730.

Pannan går på högvarv och det känns som att den får kämpa ordentligt med elpatronen för att orka värma. Styr med ngenic så värmen är jämn, men drar enorma mängder energi.

Bytt filter, luftat etc. Styr golvvärmeslingorna med LKs innegivare.

En teori är att jag har för hög framledning till golvvärmen och att det medför att LK stryper golvvärmeslingorna för att sen öppna på max när rummet behöver värmas vilket medför att all energi går åt att värma där nere. Har därför sänkt tempen något på shunten.

Bifogar bild på värmepannan. Hoppas på hjälp!

Mattias

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #1 skrivet: 28 november 2023, 19:57:24 »
Hej,

Hoppas på lite hjälp här.

Nybyggt stenhus i Skåne, 160 m2. Golvvärme nere och radiatorer upp. Nibe F730.

Pannan går på högvarv och det känns som att den får kämpa ordentligt med elpatronen för att orka värma. Styr med ngenic så värmen är jämn, men drar enorma mängder energi.

Bytt filter, luftat etc. Styr golvvärmeslingorna med LKs innegivare.

En teori är att jag har för hög framledning till golvvärmen och att det medför att LK stryper golvvärmeslingorna för att sen öppna på max när rummet behöver värmas vilket medför att all energi går åt att värma där nere. Har därför sänkt tempen något på shunten.

Bifogar bild på värmepannan. Hoppas på hjälp!

Mattias

Nytt hus, 160 m² i sten, ja, dÃ¥ gÃ¥r det kräm när det är -10°C ute...det säger sig självt   a:gl

Är det golvvärme överallt? Eller radiatorer?  Framledningen är för hög om det bara är golvvärme, om den inte gör varmvatten dvs?

EDIT; Jag läser som en ko; golvvärme nere, raddar uppe, got it
tummenupp

Vrid upp alla termostater på max, i alla rum, det är tips 1.
Justera sedan kurvförskjutningen, utefter önskad innetemperatur


Luftflödet ser OK ut, ca 200 m³/h, spot on för 160 m² boyta, (160 m² × 0.35 l/s/m² => 201.6 m³/h).

Förångaren verkar OK, baserat på temperaturerna i dina printscreens, kompressor likaså.

3.5 kW tillsats är inte orimligt med dina förutsättningar.
Plattan är väl fortfarande fuktig efter bygget?
DVUT för SkÃ¥nesnittet är väl -10.2 till -11.4°C beroende pÃ¥ om du bor i Malmö eller Lund. FÃ¥r man frÃ¥ga hur väggar, golv och tak är isolerade nere i Södern?  Sc:,h
(Ska ju vara OK enligt BBR, men ändå nyfiken hur man bygger!)
« Senast ändrad: 28 november 2023, 23:01:03 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #2 skrivet: 29 november 2023, 08:59:24 »
Har klurat litegrann, var nog lite förhastad i min förra kommentar.

Radiatorer kräver ju som bekant högre framledningstemperstur och när det är -10°C i Skåne (eller om Ngenic/Smart Price Adaptation styr tempgivaren). Då kommer ett stort gradminutunderskott uppstå eftersom kompressorn mäktar med 35°C i bästa fall, när den enbart jobbar mot trög golvvärme för att bibehålla "bra" COP och stabil innetemperatur.
Resten av energin måste spetsas med elpatron, för att nå radiatorernas måltemperatur vid e.g DVUT.

Jag har F750 och 127m² golvvärme i dagsläget, och ska bygga en liten övervÃ¥ning/loft pÃ¥ 50 m² (some day), dÃ¥ kommer jag sätta in golvvärme för att öka COP och slippa spetsa sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r, för att nÃ¥ mÃ¥ltempen  .,;- 

Lätt att va efterklok, men dina 511.8 × 6.5 = 3326.7 kWh tillsats sen inflytt, tyder tyvärr pÃ¥ en hel del elspets och suboptimerad intrimning av din F730, om det nu inte är sÃ¥ att byggarna haft igÃ¥ng den pÃ¥ ren el, under byggtiden.  :)
« Senast ändrad: 29 november 2023, 09:01:24 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #3 skrivet: 29 november 2023, 11:12:31 »
En till eftertanke:
Räknade baklänges pÃ¥ din kompressortid, (ca 10000 h) och jag ser att ni har bott där i 2 Ã¥r om ni har samma kompressoranvändning som oss (56%). DÃ¥ borde plattan i allafall vara torr.  tummenupp

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #4 skrivet: 29 november 2023, 18:19:32 »
Kan det vara så att stenhusets väggar är nedkylda och nu tar det lite tid att värma upp dom? Ungefär som trögheten i en platta på mark. Sedan när allt blivit "tillräckligt uppvärmt" så kommer både golv och väggar istället att fungera som ett litet "värmemagasin". Jag tänker, ni har bara 19.9 grader inne trots en framledning på hela 50 grader!! Vi har samma utetemperatur, 21.5 grader inne men då med endast 38-40 grader i framledning, bara radiatorer på båda våningarna. Inget stenhus så mindre tröghet såklart
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #5 skrivet: 29 november 2023, 18:40:53 »
Jag tycker det verkar märkligt. Bor också i stenhus i Skåne, radiatorer uppe och golvvärme nere, byggt 2005 så borde vara sämre isolerat än ditt. 170m2. Kör kurva 7(0) uppe och 5(-1) nere. Har använt 50kWh tillsats sedan augusti. Innetemperatur på ca 21 grader. Nu har jag visserligen en S735 men så stor skillnad borde det inte vara. Har du väldigt små radiatorer uppe som kräver hög temp?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #6 skrivet: 29 november 2023, 18:56:35 »
@Hres: vad har du för temperatur på din framledning?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #7 skrivet: 29 november 2023, 20:03:13 »
Som man ser i grafen så var det som kallast -8,2 igår och då var beräknad framledningstemperatur 42,6 till övervåningen. Det uppmätta framledningstemperaturen pendlar runt det pga. avfrostningar osv. Då gick eltillskottet på 500W, men lite lurigt för den hade gjort en legionellakörning precis innan och då hade tillskottet kört på lite hårdare som man ser.

Just nu har jag -1° och då ser det ut som den bifogade bilden.

Utloggad m_attias

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmepanna som går på högvarv
« Svar #8 skrivet: 30 november 2023, 19:19:16 »
Tack snälla för era svar!

Försöker göra allt jag kan för att hitta anledningen till att vi förbrukar så mycket energi.

Det stämmer rätt bra ang din gissning med hur länge vi bott här, det är ganska exakt 2.5 år nu.

Jag är tveksam om det är Niben som är feljusterad, jag tror nästan det är golvvärmeslingorna som är boven och shuntgruppen till.

Tycker mig ha ställt in det korrekt men blir tveksam. Provade sänka temperaturen lite till golvvärmen och samtidigt öka trycket på shunten, men blev bara något kallare i rummen.

Vi har LK VS 2 tillsammans med Grundfos UPM3 Auto L.

Var börjar man?  :'(



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!