Daikin bergvärmepump från typ -14/-15
Felkod E7-62 onormalt köldbärarflöde.
Vi får detta felmeddelande och driftstopp varje höst/vinter då det börjar bli kallt (minusgrader) och det pågår regelbundet flera gånger per dygn i någon vecka för att sedan fungera typ resten av vintersäsongen samt sommaren tills det är dags igen till nästa höst/vinter. Så har det varit sedan värmepumpen installerades, börjar bli ganska trött på detta. Installatören är som vi förstår det inte intresserad av att hjälpa oss, de säger att Daikin inte besvarar dem vid försök till kontakt. Någon som har varit med om liknande problematik som kan dela med sig? Tacksam om även Daikin kan uttala sig, måste ju finnas fler som har/har haft samma bekymmer? Installatören menar bestämt på frysning i borrhålet men jag är ganska tveksam till detta, borrhålet är 250 m djupt, anläggningen går förvisso ganska kall, någon minusgrad på inkommande köldbärare och kanske typ 6 minus på returen men mitt i vintern när det kan vara typ minus 30 grader under flera dagar så fungerar det hur bra som helst utan driftstopp! Har dock noterat att det inte sitter några avluftningsventiler på högsta punkter på kalla sidan så funderar på om driftstörningarna kan orsakas av luft i systemet? Installatören avfärdar detta som jag förstår det. Har dock läst om detta i tidigare inlägg i forumet och Daikin hävdade då om att driftstoppen orsakades av luft i köldbärarkretsen, men vad som var den faktiska orsaken framkom aldrig i tråden. Jag skapar därför en ny tråd här med förhoppning om svar och lösning på vårt problem. Tack på förhand!