Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekabel lossnat - kraftig isbildning pÃ¥ utedelen  (läst 671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swedeskanfly

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Postar igen nu när jag har reggat mig.

Har inte särskilt mycket koll alls på värmepumpar, men provar att fråga här. Det är så att det bildats kraftigt med is på min utedel. Märkte det först när det lät från den och såg då att lamellerna slog i isbildning inne i utedelen. Har börjat att försöka få bort isen med hjälp av varmt vatten, men upptäckte också att värmekabeln på marken under enheten. Den har halkat ut genom ett hål undertill. Den är alltså fortfarande fäst i utedelen. Har ingen aning om vart den egentligen ska vara trots många sökningar. Kan gissa mig till att isbildningen blivit pga att värmekabeln inte kunnat hjälpa till att frosta av, eller? Undrar också om någon vänlig själ velat förklara för mig hur jag ska få in den på rätt plats igen. :)

Tack på förhand!
Niclas

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekabel lossnat - kraftig isbildning på utedelen
« Svar #1 skrivet: 27 november 2023, 11:26:29 »
Hej!

Postar igen nu när jag har reggat mig.

Har inte särskilt mycket koll alls på värmepumpar, men provar att fråga här. Det är så att det bildats kraftigt med is på min utedel. Märkte det först när det lät från den och såg då att lamellerna slog i isbildning inne i utedelen. Har börjat att försöka få bort isen med hjälp av varmt vatten, men upptäckte också att värmekabeln på marken under enheten. Den har halkat ut genom ett hål undertill. Den är alltså fortfarande fäst i utedelen. Har ingen aning om vart den egentligen ska vara trots många sökningar. Kan gissa mig till att isbildningen blivit pga att värmekabeln inte kunnat hjälpa till att frosta av, eller? Undrar också om någon vänlig själ velat förklara för mig hur jag ska få in den på rätt plats igen. :)

Tack på förhand!
Niclas

Bilder?

Utloggad Swedeskanfly

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekabel lossnat - kraftig isbildning på utedelen
« Svar #2 skrivet: 28 november 2023, 10:20:24 »
Uppdatering: Fick bort all is och fick även dit värmekabeln. Nu avfrostar utedelen inuti men där är fortfarande isbildning kontinuerligt på utsidan. Misstänker gasläcka, så har kontaktat kyltekniker.

Tack ändå till dig som svarade!

Utloggad zyberzero

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekabel lossnat - kraftig isbildning på utedelen
« Svar #3 skrivet: 02 december 2023, 13:41:14 »
Uppdatering: Fick bort all is och fick även dit värmekabeln. Nu avfrostar utedelen inuti men där är fortfarande isbildning kontinuerligt på utsidan. Misstänker gasläcka, så har kontaktat kyltekniker.

Har du möjligen några bilder på hur det ska se ut? Jag har nämligen en tråd om kraftig isbildning i min maskin med. Tack på förhand!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
En enkel google-bildsökning ger många bilder på hur en "randig" förångare pga gasbrist ser ut.

https://www.google.com/search?q=randig+f%C3%B6r%C3%A5ngare+site%3Avarmepumpsforum.com&tbm=isch&ved=2ahUKEwj9nNzD4PKCAxX1EhAIHc2hA8cQ2-cCegQIABAA&oq=randig+f%C3%B6r%C3%A5ngare+site%3Avarmepumpsforum.com&gs_lcp=CgNpbWcQA1C0BljoJWDuKWgAcAB4AIABU4gB3AaSAQIxNpgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=iy9sZb2rEfWlwPAPzcOOuAw&bih=907&biw=1680&client=firefox-b-d

Tänk på att antalet ränder beror på hur många parallella slingor förångaren är uppbyggd av, och blir alltså olika på olika märken/modeller av luftvärmepumpar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!