0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ibland händer det att luft/luft och luft/vatten-värmepumpar blir "lurade" av ostadigt väder eller stark sidvind, så att en avfrostning missas och sedan byggs isen på och avfrostningarna hinner aldrig ikapp.Om värmepumpen sitter så till att den utsätts för kraftig sidvind, prova att sätta upp nån slags vindskydd till vänster om den (på den sida där förångaren går runt hörnet), kanske en meter från värmepumpen och så stort att det verkligen blir lä vid vänster sida av utedelen.
Annars är det väl så att sånt där ibland händer på mer eller mindre alla maskiner, och det är viktigt att man får bort all is när man väl gör en manuell avfrostning med varmvatten.Har ni kollat så att värmespiralen i botten fungerar?
Kan du ta en bild på värmepumpens undersida också, vissa installatörer stoppar dit den där "slangkopplingen" som finns om man vill avleda vatten från bottentråget, men den kan orsaka att det börjar frysa is i bottentråget, hålet pluggar och det börjar bygga upp is på insidan av maskinen, det sprider sig sedan då "ingen maskin" klarar av att avfrosta klar is.[---]Finns det ingen inställning för på vilket varvtal cirkpumpen inne ska gå vid avfrostning, för att säkerställa tillräcklig effekt på avfrostningen?
Bra idé! Värmepumpen står så till att den kan utsättas för kraftig vind, men den har isat igen dagligen de senaste tre-fyra dagarna (mellan -4 och -8 utomhus) och det har inte blåst särskilt mycket.Jag är inte riktigt säker på vad du menar; borde det vara någon värmeslinga i tråget i maskinen? Där är det bara en iskaka deluxe.I stativet under är det en uppsamling med en värmeslinga, och att döma av isbildningen på bild två så antar jag att den slingan blir lite varm iallafall.Som jag svarade Torbjörn, det har hänt en-två gånger/dagen nu det sista... Nån gång om året kan jag köpa Samma fråga till dig; borde det finnas en värmespiral under maskinen?Se bild tre. Jag kan inte se några spår av värmelingor vare sig inuti eller under till av maskinen.Jag har läst manualen både framlänges och baklänges och kan inte hitta några sådana spå.Tack så länge för era svar!