0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ett ganska vanligt upplägg som ändå känns ganska ok. Nästan bara ellevio som har idiotupplägget med effekttariff 24x7 året runt. Om det hade varit en konkurrensutsatt marknad hade de inte haft några kunder kvar :-)
Har själv Ellevio! Det jag inte förstår är varför priserna skall vara lika samma på helgerna…. Känns helt spontant som om effektuttaget borde vara lägre då? Men vad vet jag….. Troligen så finns det någon ”vinst” någonstans… Även fast det sägs att elbolagen inte får gå plus. Men hur kommer det sig då att all olika elbolag kör olika deals…..
Linköping och Borås enligt Google.Ellevio ger rabatt under natten?
Ellevio kör halva priset 22-06 året runt ja. Många andra stryker effektavgiften under den varmare säsongen (april-okt typiskt) och lör/sön/helger och nätter.Kanske Linköping och Borås du hittat på google. Göteborg har det också. Mölndal, Telge, Sevab,Dala energi, EEM, Umeå, Kraftringen, Vattenfall, Skellefteå, Öresundskraft m.m. har liknande upplägg (lite varierande klockslag), men alltså en tydlig profil mot höglast vardagar under den kalla perioden.Ellevio har mest kletat ut det överallt och dessutom annonserat en prishöjning 2026 som vattnar ur det ännu mer.
Mitt elbolag har baserat på ett medelvärde av dom 3 högsta topparna i månaden 135:- kw 07-19 helgfria vardagar november till mars. Resten av året är det 56:-kw 07-19 helgfria vardagar. Vi har haft effekttaxa iallafall dom senaste 10 åren. Vi har iallafall en låg årlig nätavgift istället på 1600:- för 16A och 2500:- för 20A. Salaheby Energi är ett mindre kommunalt elbolag
Hittar inget från Vattenfall eldistribution hur de tänkt mer än detta"Avsikten med införandet av effektavgift är att motivera till att sprida ut din elanvändning över dygnet för att ge mer utrymme i elnätet när det behövs".Så det framkommer inte att de vill ha lägre förbrukning på vardagar, utan de skriver att de vill sprida ut förbrukningen över dygnet?! Jag kan inte tolka detta annat än att de tänker sej samma taxa dygnet runt.Vad har ni andra sett?Skulle tro att många har minst 4 kW toppar x 135 kr x 5 mån = 2600 krResten av året säj snitt på minst 3 kW x 56 x 7 mån = 1176 krTotalt 2500+1176+1600= minst 5376 kr/årHar man elbil , direktel etc blir det betydligt mer.Kan detta mitt antagande stämma?
Jag kan inte tolka detta annat än att de tänker sej samma taxa dygnet runt.
Nej, det kan de inte ha. I Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd för utformning av nättariffer för ett effektivt utnyttjande av elnätet EIFS:2022:1 står det:5 § Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas utbaserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningenpå elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras.
Hittar inget från Vattenfall eldistribution hur de tänkt mer än detta"Avsikten med införandet av effektavgift är att motivera till att sprida ut din elanvändning över dygnet för att ge mer utrymme i elnätet när det behövs".Så det framkommer inte att de vill ha lägre förbrukning på vardagar, utan de skriver att de vill sprida ut förbrukningen över dygnet?! Jag kan inte tolka detta annat än att de tänker sej samma taxa dygnet runt.
Förstår inte hur du kan se ambitionen att fördela belastningen jämnare under dygnet som ett tecken på att de vill ha samma effektavgift dygnet runt? Tycker det är självklart att de vill ge ett incitament för att för ruka mer el på natten då.https://www.vattenfalleldistribution.se/abonnemang-och-avgifter/avtal-och-avgifter/effektguiden/prisinformation/?utm_source=chatgpt.com