Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effekttariff?  (läst 5568 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 874
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #90 skrivet: 28 november 2023, 09:33:05 »
Ja

"Föreskrifterna kompletterar bestämmelserna i Europeiska kommissionens förordning (EU) nr 838/2010 av den 23 september 2010 om fastställande av riktlinjer för kompensationsmekanismen mellan systemansvariga för
överföringssystemen och för gemensamma regler för överföringsavgifter och
Europaparlamentet och Rådets förordning (EU) 2019/943 av den 5 juni 2019
om den inre marknaden för el."

Snart kommer en folkpensionär i Sveriges kalla inland betala samma för strömmen som en tysk familj med löner ut på +100.000 Euro/år. 20% dyrare ström i Sverige stämmer nog inte, jag tror det blir 200%.
« Senast ändrad: 28 november 2023, 14:13:04 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttariff?
« Svar #91 skrivet: 29 november 2023, 08:58:29 »
Istället för att gissa och spekulera kring effekttarifferna kan man med fördel studera den föreskrift från Energimarknadsinspektionen som reglerar effekttarifferna, https://ei.se/om-oss/publikationer/publikationer/foreskrifter-el/2022/foreskrift-eifs-20221 .
Det finns också en innehållsrik sida med allmän information om effekttarifferna, https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer#h-Vadareffekttariff .

Har du läst det?
Jag har inte tid, men baserat på de exempel vi sett i bara denna tråd så verkar elnätföretagen har stort utrymme för egna lösningar.
Vissa verkar ha både fast avgift, överföringsavgift, och effektavgift, medan andra har enbart effektavgift, eller 2 av de tre först angivna.
Den jag pratade med på Piteå Energi påstod i alla fall att effektavgiften helt skulle ersätta nätavgiften och att man kunde plugga i 25A säkringar om man ville, efter omläggningen.
Nu kanske han också bara spekulerade eftersom Pite Energi inte har börjat jobba med det där ännu - så de kanske inte satt sig in helt i regelverket.

Det jag tycker mig se är ändå att de nya propåer om 15 minuters intervall istället för 60 minuter kommer göra att färre försäker styra sin förbrukning.
Det är oerhört svårt att undvika en enda 15-minuterspriod med hög effektförbrukning, och om folk ser att de måste fokusera på detta i allt de gör så kommer nog fjädrarna att falla rätt fort och man ger helt enkelt upp och betalar vad det kostar istället.
De som verkligen försöker hålla varje kvart , varje dag, varje månad med låg effektförbrukning kommer nog bli psykiskt sjuka, om de inte redan är det när de börjar försöka...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Martin L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #92 skrivet: 29 november 2023, 15:40:42 »
Har du läst det?
Jag har inte tid, men baserat på de exempel vi sett i bara denna tråd så verkar elnätföretagen har stort utrymme för egna lösningar.
Vissa verkar ha både fast avgift, överföringsavgift, och effektavgift, medan andra har enbart effektavgift, eller 2 av de tre först angivna.
Den jag pratade med på Piteå Energi påstod i alla fall att effektavgiften helt skulle ersätta nätavgiften och att man kunde plugga i 25A säkringar om man ville, efter omläggningen.
Nu kanske han också bara spekulerade eftersom Pite Energi inte har börjat jobba med det där ännu - så de kanske inte satt sig in helt i regelverket.

Det jag tycker mig se är ändå att de nya propåer om 15 minuters intervall istället för 60 minuter kommer göra att färre försäker styra sin förbrukning.
Det är oerhört svårt att undvika en enda 15-minuterspriod med hög effektförbrukning, och om folk ser att de måste fokusera på detta i allt de gör så kommer nog fjädrarna att falla rätt fort och man ger helt enkelt upp och betalar vad det kostar istället.
De som verkligen försöker hålla varje kvart , varje dag, varje månad med låg effektförbrukning kommer nog bli psykiskt sjuka, om de inte redan är det när de börjar försöka...


Hej Rickard
Enligt Energimarknadsinspektionen så skall alla elkunder senast den sista december 2024 ha elmätare som kan kvartsmäta elanvändningen.
”Elen handlas fortfarande huvudsakligen per timme, först 2024 eller 2025 kommer all elhandel ske per kvart. När elen handlas per kvart måste också alla elhandelsföretag med mer än 200 000 kunder erbjuda kvartsprisavtal.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2023-11-01-vad-innebar-kvartsmatning-for-dig-som-elkund

Avregleringen av elmarknaden (1996) har gett or större möjligheter att välja, t.ex. mellan olika elleverantörer eller att generera elkraft själv via solceller. Men samtidigt så har elmarknaden blivit med komplicerad.

Förändringen av elmarknaden, som började 1996, har tagit tid, men nu börjar vi ”landa” i den avreglerade elmarknaden med alla dess valmöjligheter.

”Vad innebär 15 minuters avräkning, mätperiod och handel för aktörer på grossistmarknaderna?”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2023-10-23-vad-innebar-15-minuters-avrakning-matperiod-och-handel-for-aktorer-pa-grossistmarknaderna

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #93 skrivet: 29 november 2023, 16:11:46 »

Hej Rickard
Enligt Energimarknadsinspektionen så skall alla elkunder senast den sista december 2024 ha elmätare som kan kvartsmäta elanvändningen.
”Elen handlas fortfarande huvudsakligen per timme, först 2024 eller 2025 kommer all elhandel ske per kvart. När elen handlas per kvart måste också alla elhandelsföretag med mer än 200 000 kunder erbjuda kvartsprisavtal.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2023-11-01-vad-innebar-kvartsmatning-for-dig-som-elkund

Avregleringen av elmarknaden (1996) har gett or större möjligheter att välja, t.ex. mellan olika elleverantörer eller att generera elkraft själv via solceller. Men samtidigt så har elmarknaden blivit med komplicerad.

Förändringen av elmarknaden, som började 1996, har tagit tid, men nu börjar vi ”landa” i den avreglerade elmarknaden med alla dess valmöjligheter.

”Vad innebär 15 minuters avräkning, mätperiod och handel för aktörer på grossistmarknaderna?”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2023-10-23-vad-innebar-15-minuters-avrakning-matperiod-och-handel-for-aktorer-pa-grossistmarknaderna

Om det vid något tillfälle kommer normala erbjudanden på fasta elprisavtal i framtiden så kommer jag binda på 20 år och aldrig titta tillbaka.

Utloggad Martin L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #94 skrivet: 29 november 2023, 17:09:33 »
Om det vid något tillfälle kommer normala erbjudanden på fasta elprisavtal i framtiden så kommer jag binda på 20 år och aldrig titta tillbaka.

Hej JockeHX

Det är ett sätt att känna sig trygg.

Eftersom eleffekten (arbetet) i elnäten måste ”produceras” samtidigt med att den används så är fasta elprisavtal en ”speciell försäkringsform” på elmarknaden. Man betalar normalt då ”lite extra” för att veta vad man skall betala i framtiden för elenergin.

Inom vindkraften förekommer sedan de senaste åren så kallade PPA-avtal ”PPA (Power Purchase Agreement) är ett långsiktigt avtal om elinköp mellan en elproducent och en elköpare. Det är en prissäkring – köparen säkerställer leverans av el till ett fast pris – och merparten av de senaste årens vindkraftsinvesteringar inkluderar dessa.”
https://svenskvindenergi.org/fakta/ppa-ett-langsiktigt-avtal-om-inkop-av-el

2023-11-09, kunde vi i Piteå-Tidningen läsa ” Markbygden Ett AB ansöker om rekonstruktion då de inte kan betala sina förfallna skulder. Bolaget vill ta sig ur det olönsamma avtalet med norska Hydro Energi.”  https://klimatsans.com/2023/11/10/markbygden-vkv-konkurs/

”Enligt Markbygden Ett beror betalningssvårigheterna främst på ett för dem mycket olön-samt elhandelsavtal med norska bolaget Hydro Energi. Avtalet från 2017 innebär att bolaget med start den 1 januari 2021 har åtagit sig att sälja en fast volym el per timme under en period om 19 år till ett fast pris. Om vindkraftsparken inte producerar tillräckligt med el måste bolaget köpa elen på marknaden.”

Jag kan tänka mig att det norska bolaget, Hydro Energi var väldigt nöjda med sitt långa avtal. Men går Markbygden Ett AB, som ägs till 75 procent av kinesiska staten i konkurs så är det osäkert om avtalet finns kvar.

Det kan ju då uppstå följdbekymmer om Norsk Hydro Energi i sin tur, t.ex. har skrivit 19 års avtal med ett antal kunder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttariff?
« Svar #95 skrivet: 30 november 2023, 08:06:04 »
Norsk Hydro har skrivit avtal med H2 Green steel i Boden.
Skulle inte förvåna mig om de får generera el med gasturbiner i Norge och skicka till Boden, där de gör "kolfritt stål" med hjälp av naturgas istället för vätgas.
Det blir alltså i så fall ett "grönt stål" som helt framställs med fossil energi.
Känn på den du!

Det är precis så alla klimatanpassningar som skett än så länge har slutat, mindre planerbar CO2-fri energiproduktion från vattenkraft och kärnkraft och mer kol, olja och gas.
Vindkraften är i princip bara en störning i ett tidigare billigt och väl fungerande system.

Nästa steg att få gruvbranschen kolfri är att driva alla truckar i gruvorna på el, i andra ändan av systemet - i Polen och Tyskland kommer kolkraftverken fortsätta leverera de ökade behoven av el till dessa truckar - med förluster både i produktion, överföring och omvandling.
Resultatet lät troligen bli större CO2-utsläpp än om man fortsatt med Diesel i truckarna.
I vart fall under överskådlig tid.
« Senast ändrad: 30 november 2023, 08:09:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #96 skrivet: 26 januari 2024, 22:53:16 »
Ja nu lyckades man igen den 6 december mellan 16.00 och 17.00 med att ”klanta” sig med att ha lite hög förbrukning !
361:- plus energiskatt och sen moms på det så är man nästan 25% kostnad på en dag för den månadens faktura  ::)

Undrar om det blir bättre eller sämre när det börjar vara mätning var 15 minut ??
Vore surt om man åker på för många dagar i månaden som är dyra.

Bifogar en bild
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #97 skrivet: 27 januari 2024, 12:41:47 »
Vem tusan har plats för dom x antal liter vatten som det ska lagras !
Jo jag vet att en del har hur gått om plats som helst men det gäller nog inte dom flesta.
Känns som risken för legionella skulle öka om man ska lagra tappvarmvatten.
Som dom flesta använder vatten nu är det nog väldigt liten risk för legionella men den diskussionen finns säkert i någon annan tråd.

Vad händer om man har en acctank mellan VP och radiatorkrets med slinga där varmvattnet förvärms? Det tar plats som en 60*60 enhet och det ger 2 funktioner.
Dels är vattnet inte där så länge och det är en liten mängd. Man hjälper VVB med att lyfta från kallvattentemp till nästan VVBtemperaturen. Jag hade iof även tänkt mata diskmaskin med detta vatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4761
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #98 skrivet: 27 januari 2024, 13:18:07 »
Tveksamt om det lönar sig med de kostnader som är. Sen att mata DM, då ska den ha anslutning för både KV och VV.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #99 skrivet: 27 januari 2024, 13:56:24 »
Här är det inte värme/vatten som står för någon större förbrukning .
Det är troligen spis, ugn, tvättmaskin och torktumlare och/eller bilen som råkat vara på samtidigt.
Behöver kanske fixa någon form av effektivakt !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Effekttariff?
« Svar #100 skrivet: 28 januari 2024, 16:13:39 »
Ja nu lyckades man igen den 6 december mellan 16.00 och 17.00 med att ”klanta” sig med att ha lite hög förbrukning !
361:- plus energiskatt och sen moms på det så är man nästan 25% kostnad på en dag för den månadens faktura  ::)

Undrar om det blir bättre eller sämre när det börjar vara mätning var 15 minut ??
Vore surt om man åker på för många dagar i månaden som är dyra.

Bifogar en bild

Det ingen energiskatt på effektavgiften, moms tillkommer dock.
Vi hade 4,15kW som högsta förbrukningstimme mellan 8.00-9.00 den 1 dec. Utomhustemperatur ca -3

10.40kW vid ca minus 3 låter väldigt mycket, jag tror det är elbilen.

En annan tanke som slår mig är snedbelastning, det borde inte ditt hus ha då det är lite för nybyggt för det.

Min granne har snedbelastning, hans lösning vara att säkra upp till 25amp för att proppen inte skulle gå då och då. Nu behövde han hjälp att få en behörig elektriker att skicka in uppgifterna till elbolaget, jobbet hade han ju gjort själv och varför han behövde hjälp just nu är förmodligen för att elbolaget sett att det var fel huvudsäkringar, dom har precis bytt elmätarna.  Elektrikern debiterade 1500kr för registreringen, det har ju grannen tjänat in varje år eftersom han inte betalat för rätt huvudsäkring. Hus med snedbelastning kommer bli en onödig dyr kostnad för vissa helt ovetandes elkonsumenter.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Effekttariff?
« Svar #101 skrivet: 28 januari 2024, 16:27:40 »
Vad händer om man har en acctank mellan VP och radiatorkrets med slinga där varmvattnet förvärms? Det tar plats som en 60*60 enhet och det ger 2 funktioner.
Dels är vattnet inte där så länge och det är en liten mängd. Man hjälper VVB med att lyfta från kallvattentemp till nästan VVBtemperaturen. Jag hade iof även tänkt mata diskmaskin med detta vatten.

Om man har en förvärmning på inkommande vatten som håller nästan samma temperatur som varmvattenberedaren så har man en dåligt dimensionerad anläggning som kräver alldeles för hög framledningstemperatur till radiatorerna.
Nu har TS dessutom golvvärme, golvvärme håller oftast en låg framledningstemperatur.

Jag hade matning med VV till diskmaskinen och den diskade blixtsnabbt men disken blev inte ren alla gånger, jag kopplade in den på kallvattnet igen och det fungerar mycket bättre.

Förvärmning till varmvattenberedaren gör inte att det går åt mindre energi under värmesäsongen, när det inte är värmesäsong så blir det gratis förvärmning, skulle gissa på att inkommande håller runt 17 celcius vid en duschning och 20 celcius då man tvättar händerna.

Jag kopplade inte in en förvärmningsslinga för att få billigare varmvatten utan för att pumpen skulle fokusera på att värma huset under värmesäsongen.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #102 skrivet: 28 januari 2024, 16:41:41 »
Det ingen energiskatt på effektavgiften, moms tillkommer dock.
Vi hade 4,15kW som högsta förbrukningstimme mellan 8.00-9.00 den 1 dec. Utomhustemperatur ca -3

10.40kW vid ca minus 3 låter väldigt mycket, jag tror det är elbilen.

En annan tanke som slår mig är snedbelastning, det borde inte ditt hus ha då det är lite för nybyggt för det.

Min granne har snedbelastning, hans lösning vara att säkra upp till 25amp för att proppen inte skulle gå då och då. Nu behövde han hjälp att få en behörig elektriker att skicka in uppgifterna till elbolaget, jobbet hade han ju gjort själv och varför han behövde hjälp just nu är förmodligen för att elbolaget sett att det var fel huvudsäkringar, dom har precis bytt elmätarna.  Elektrikern debiterade 1500kr för registreringen, det har ju grannen tjänat in varje år eftersom han inte betalat för rätt huvudsäkring. Hus med snedbelastning kommer bli en onödig dyr kostnad för vissa helt ovetandes elkonsumenter.

Vilken tur att det ”bara” tillkommer moms  ;)
Bilen laddas bara mellan 23.00-05.30 och ställd på max 8A per fas på dom 2 faserna.
Vi har fasbalansering via Ferroamp som kompenserar vid behov .
Tveksamt om det straffas om man har högt effektuttag på en eller två faser då det bara står KW och inget om ampere ( om jag minns rätt hur det stog på fakturan)

Dom som måste ladda en riktig elbil under lång period och inte har rätt effektiv värmekälla måste få det pyssligt värre med matlagning och tvätt för att det inte ska skena iväg!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttariff?
« Svar #103 skrivet: 29 januari 2024, 09:38:22 »
Effektvakter lär bli det nya stora framöver.
Det är egentligen rätt sjukt, detta eftersom effekttoppar utjämnas "automatiskt" tack vare att olika kunder inte förbrukar maxeffekt vid samma 15-minutsintervaller.
Mycket möda och stort besvär för oss konsumenter, och liten nytta för energibolag och producenter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1174
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #104 skrivet: 29 januari 2024, 18:03:11 »
Effektvakter lär bli det nya stora framöver.
Det är egentligen rätt sjukt, detta eftersom effekttoppar utjämnas "automatiskt" tack vare att olika kunder inte förbrukar maxeffekt vid samma 15-minutsintervaller.
Mycket möda och stort besvär för oss konsumenter, och liten nytta för energibolag och producenter.


Degen skall in!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!