Hade samma funderingar som dig. Gjorde efter en del överväganden ett byte till en Sumo35 i våras.
Min MSZ-FD25VA var 15 år och fungerade fint. Tyst och pålitlig. Har säkert kunna gå i många år till.
Det som gjorde att jag ändå bytte var att den alltid har varit lite för klen för mitt hus. När temperaturen kröp ner under -10 grader har elementen började gå in och stödja upp. Bor i norrland och det kan vara riktigt kallt längre perioder här.
Sedan kände jag också att det skulle kännas tryggt med en ny. Skulle den gå sönder skulle det förmodligen bli när man behövde den som mest tänkte jag.
Det jag kan säga nu med facit i hand är bla.
- Om temperaturen håller sig över -10 grader kan jag inte se någon större skillnad på elförbrukningen i huset.
- Sumon klarar att hålla temperaturen i huset ner till -20 grader utan att elementen går igång (har haft -27 grader).
- Sumon är väldigt tyst. Kan köra på max fläkt utan att jag tycker att den stör.
- Sumon är mycket bättre på att hålla temperaturen konstant i rummet. Fick vara och justera efter hur kallt det var med FD25:an.
- FD25:an kunde ibland isa igen lite vid exrema väderförhållanden. Fick tina bort is på ena sidan nån gång ibland. Det har inte varit några problem än med sumon.
I det stora hela är jag nöjd med bytet men om det verkligen var nödvändigt att byta kan ju diskuteras.