Hej,
Jag är inte särskilt kunnig kring detta men min brinetemp är lite märklig i år. Den är oftast väldigt kall då mina hål är dåliga men delta i år har legat på ca 6 grader istället för runt 3 grader som det har gjort tidigare år.
Pumpen är en Nibe S1255-12, gammalt hål a 130 m och ett nytt hål a 90 m, seriekopplade. Pumpen och lilla hålet är från 2020. Den värmer upp ca 270 kvm dåligt isolerat 20-talshus så energibehovet är högt och den har alltid gjort vad den ska men såklart mycket eltillskott eftersom den nästan alltid jobbar med minusgrader på brine.
Kan det vara fel på mätvärdena? Blir lite orolig om den skickar ut -6 redan i november då det brukar vara ungefär vad den ligger på i februari.
Med facit i hand och om jag visste lika mycket nu som när jag beställde pumpen så hade jag skrotat det gamla hålet helt och borrat nytt på 240m eller liknande, jag frågade säljaren men han stod på sig att 90 m nytt räcker gott o väl.. Att lägga ca 50 000 kr på ett nytt hål känns inte aktuellt då det förmodligen aldrig lönar sig även om elpriserna är höga.