Den här innehåller lite mer matnyttig info även om det handlar om föregångaren CE50
https://cdn.jseducation.se/files/pages/felsokningslista-comfortzone-ce.pdfKolla upp vad du har för cirkulationspump i den, om det är av äldre I-II-III typ är det värt att byta den. Vår byttes för ett par veckor sedan och det har blivit en stor skillnad; mycket bättre distribution av värmen till båda våningsplanen, jämnare temperatur på båda planen, tystare gång, kompressorn varvar inte upp lika högt och verkar klara behovet bättre konstigt nog, cirkulationspumpen drar mindre energi
2. Vad bör jag nu hålla främst koll på? Vilka indikationer visar på att pumpen mår bra respektive dåligt?
Tex när jag kollade en ögonblicksbild igår så var utomhustemperatur -1,5 grad. Avluftstemperatur 11,2 grader. Det var då ganska varmt här hemma. Men det låter spontant konstigt att skicka ut luft ur huset (om det nu är avluft) som är 11 grader om det är minusgrad ute. Men som sagt, det var då så varmt att vi låg över vår inställda temperatur.
Helt normalt, luften omsätts för att den gamla luften ska ersättas med ny, normenlig ventilation helt enkelt
Vad jag söker på min fråga 2 är väl nåt som "se till att alltid temperatur x är lägre än temperatur y" eller "i relation till utomhustemperatur x borde pumpen inte ha värden y". Jag vet inte om det finns regler men kanske riktlinjer?
Jag själv håller koll på deltat, dvs skillnaden mellan framledning och retur. Ska vara typ 5-6 grader och det visar att din värme distribueras korrekt och avges till huset vilket också visar att din cirkulationspump fungerar bra. Sedan håller jag koll på avluften att den går ner till typisk -15 när kompressorn jobbar fullt
Nåt annat jag borde tänka på nu när jag har bättre möjligheter att övervaka? Min målsättning är inte styrning för att effektivisera till max utan mer att få ut längsta livslängd på pumpen genom att behandla den bra.
Jag har sänkt max frekvensen för kompressorn (från 75 till 65 Hz) vid uppvärmning av cirkulationsvatten för att inte köra den på max, det har fungerat fint genom åren