Hej forumet! Ny användare och novis på värmepumpar.
Står inför ett delikat dilemma som jag tacksamt tar emot input på.
Vi köpte en 1,5-plansvilla 2018. Byggår 2007 i Boråstrakten
Då oinredd vind, men nu ca 140m2 över två plan.
Vi gör åt ca 15.500kWh i dagsläget med enbart FLVP NIBE 360P som värmekälla.
Golvvärme på entréplan, radiatorer samt elslingor (badrum) uppe.
Ca ett år efter inflytt rasade kompressorn och nu, fyra år senare, är det dags igen. 26/9 fick jag ställa upp pumpen i vinterläge då kompressorn inte orkade dra upp varmvattnet ens vid minsta rykte om frost. Den står nu nästan konstant och avfrostar. Jag misstänker, med tanke på vår elförbrukning som smugit upp sista åren, att pumpen har kärvat ett tag. Servicepersonen jag pratade med menade att det troligtvis är kompressorn som inte orkar mer (en klassiker, tydligen, på min typ av pump) och behöver bytas igen till en kostnad av ca 25.000kr efter rot.
Då jag börjar bli lite trött på att lägga ~20.000kr i stöten på reparationer, samt vill gärna låta pumpen styra förbrukningen "smartare" vill jag byta upp mig till en nyare pump.
Precis som Mattias W i en annan tråd här får jag lite olika tips och råd kring en ersättare. Olika besparingsuträkningar etc.
Efter att ha läst ett antal trådar här på forumet misstänker jag att vårt hus kanske är något litet för en kraftigare pump som S735 vilken dock har de funktioner vi är ute efter. Kan den ändå vara värd investeringen om jag fått ett bra pris på byte (strax under 120.000 inklusive installation)?
Eller bör jag titta på andra alternativ/tillverkare som F370?
Tar tacksamt emot förslag, tankar och idéer!