Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor  (läst 904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPaszlo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla - denna pump är ca 8 år gammal och har haft informationsmeddelande hög kondensor-intemperatur i stort hela tiden. Installatörsfirman sade sig ha kontaktat Nibe första året, som ska ha sagt att det inte var att bry sig om - jag vet inte om det är sant. Hursomhelst blev det en spricka på hetgasröret för en månad sedan, och detta och kompressorn byttes, och ny gas fylldes på. Reparatören menade att tanken kan ha beläggning som borde citronsyrepolas, eftersom den enligt hans mening inte kunde ta emot full effekt från värmepumpen (8 kW ) . Firman är i övrigt svår att kommunicera med.

Nu har jag loggat en del, och tittat på en del kurvor, som ger en ledtråd om "hög kondensor-intemperatur" - men jag förstår inte mycket av detta. Kan någon hjälpa med en diagnos?

Först Tur och Retur värme, från den vanliga telefonappen från Nibe. Som synes är det en overshoot just när kompressorn stannar- Den syns inte alltid på appen, eftersom samplingen är för gles. Jag bifogar också två högupplösta kurvor på detsamma, men från värmebärarrören, ca 1 meter från pumpen. Loggningstiden var ca 2 timmar, och skalan är i sekunder.

Slutligen NIBE-loggfilen under samma tvÃ¥ timmar- som kan läsas direkt in i Excel. Jag har ändrat extension pÃ¥ den till .txt, och editerat bort kolumnen med versionsnummer pÃ¥ programvaran. genom att sätta den till 1, istället för 9478.  - och en handannoterad linjeplot rakt av, av innehÃ¥llet. Den är ju grötig, med all info pÃ¥ samma gÃ¥ng, men ger en överblick.

Notera att larmet/informationsmeddelandet nr 163 löses ut vid nämnda overshoot.

Ska det verkligen vara så här??

 


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #1 skrivet: 16 november 2023, 15:58:48 »
Tycker du verkar ha för högt ställd kurva, kan väl inte vara speciellt kallt ute nu?
Har du termostater som styr värmen i huset så får värmepumpen arbeta med låga flöde (då fler atermostater stänger samtdigt) och det ger många start och stopp och onödigt hög temp.
Sånt sliter på maskinen och kan orsaka en för tidig död, något som du råkat ut för redan.

Varför den gör som den gör vet jag inte, men Nibe har ju en del "larm" som bara är informationslarm...

Det skulle också kunna vara så att växelventilen läcker, har du noterat om de står på varmvatten "hela tiden", men det ändå blir varmt inne?
Tycker dock att den borde gÃ¥ högre än till 50 grader om den värmer varmvatten.  dontknow

Å andra sidan tycker jag mig möjligen se bara en tappvarmvattenkörning kring 12.00, och det är onormalt lite på ett dygn, det väcker också frågor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrPaszlo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #2 skrivet: 16 november 2023, 16:34:28 »
Tack för utförligt svar. Jag har ett >50 år gammalt lättbetonghus med originaltvåglasfönster, och mestadels kompakta vattenelement av 1965 års typ, med en massa plåtflänsar. De var för oljeeldning, och är inte optimala för värmepumpsdrift. Just nu går 1245-8 på "standardkurva +2" Det kanske är mer normalt under nämnda omständigheter med den relativt höga värmebärartemperaturen.

Varmvatten står på "ekonomi", och är runt 46.5 C. Vi är två vuxna i hushållet.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2513
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #3 skrivet: 16 november 2023, 16:35:02 »
Varför byta kompressor för att hetgasröret spruckit? Man löder lös böjen på kompressorn (om den spruckit där) och löder dit en ny, dräller i lite olja i kompressor, om den sprayat ut mycket. Vakumsuger och återfyller.
Hög kondensor in beror på att returen blir för varm, och då är frågan, är det vid värme som den larmar ög kondensor in, eller vid varmvattenkörning?

Logga med ett usb och logga 1 gång i minuten, loggningen som är via uplink är bara skit.

Utloggad MrPaszlo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #4 skrivet: 16 november 2023, 16:38:50 »
Reparatören tyckte att den borde bytas, dÃ¥ det var synligt oljeläckage - och att den var sÃ¥pass gammal - och att den gÃ¥tt  oupptäckt i en vecka utan gas.

Utloggad MrPaszlo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #5 skrivet: 16 november 2023, 16:44:37 »

Logga med ett usb och logga 1 gång i minuten, loggningen som är via uplink är bara skit.

Filen 23111502.txt är loggad en gång i sekunden - under 2 timmar

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2513
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #6 skrivet: 16 november 2023, 17:34:14 »
Går inte att se i nibe logviewer, så ids inte sitta o tyda siffror, var så grötig fil.
Den går inte utan gas, den stannar på lågtryckslarm!
Hög kondensor får man av att värmen på värmebäraren inte hinner avlämnas, och om det sker i vv läge, är det oftast för att slingan kalkat igen, eller att den lagt igen av annan skit.
Hög kondensor in kommer när bt3 når 58 grader, och det är mycket i retur!

Utloggad MrPaszlo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #7 skrivet: 16 november 2023, 21:36:37 »
Går inte att se i nibe logviewer, så ids inte sitta o tyda siffror, var så grötig fil.
Den går inte utan gas, den stannar på lågtryckslarm!
Hög kondensor får man av att värmen på värmebäraren inte hinner avlämnas, och om det sker i vv läge, är det oftast för att slingan kalkat igen, eller att den lagt igen av annan skit.
Hög kondensor in kommer när bt3 når 58 grader, och det är mycket i retur!

Tack - jag visste inte detta med att den skulle stanna på lågtryckslarm - trodde att en gasläcka i spricka tömde systemet.

Men i övrigt så larmar den ju i stort vid varje slut på kompressorcykel - inte bara vid varmvatten. Kan det vara kalk då också?.

I övrigt har jag inte hittat någon bild på hur tanken egentligen ser ut och hur den värms av värmepumpen. Bara schematiska principskisser.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #8 skrivet: 16 november 2023, 22:35:00 »
När den gör vv larmar den 163 när tempen i botten på beredaren är 43,5 grader vilket är lågt så slingan är troligen igen satt men sänkt tempen så mycket det går 42 grader bör funka ok så länge. En annan sak är att i slutet av en värme körning ligger tempen ut på nästan 54 grader och då har det inte blivit minusgrader ute ännu har huset väldigt små radiatorer eller är delar av systemet avstängt hur har det funkat vid riktig kyla ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MrPaszlo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245-8 - Hög kondensor-intemperatur och konstiga kruvor
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2024, 14:27:33 »
Efter sköljning med citronsyralösning (extern pump för 180 L varmvattentank + ca 15 liter 60% cireonsyralösning) blev allt OK - även om jag var bekymrad över grönt varmvatten även nästa morgon. Men nu är allt bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!