0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Har sedan i maj en IVT Geo 608 (tidigare IVT greenline compact c5).När firman räknade på den nya pumpen trodde de att befintligt borrhål skulle räcka, de tyckte att vi skulle avvakta en vinter för att sedan avgöra om det behövs ett till hål.Nu när det varit kallt ett gäng dagar så ligger: KB in och pendlar mellan 0 och -1 KB ut pendlar mellan -3 och -4Med tanke på att det är så tidigt på säsongen med dessa temperaturer, bör man redan nu fundera på ett till borrhål?Eller oroar jag mig i onödan?
Jag skulle avvakta. Finns det några uppgifter om hur många timmar kompressortid och tillsatstid det var på gamla pumpen och när den installerades? Det skulle upplysa om hur mycket den nya pumpen kommer att belasta borrhålet.
Man ser ju även att du gjort åtgärder för att minska värmeförlusterna från huset vilket kan göra en del om borran är på gränsen men även om borran blir väldigt kall en period så är det inte alltid det blir några problem för det så kör 1 vinter och kolla tempen.
Däremot installerade förra ägaren mekanisk frånluft 2019 för att få bukt med radonvärdena (blåbetonghus). Gamla pumpen klarade nog att värma huset när det var självdrag.
Man dimensionerade snålt på 90-talet, elen var billig relativt borrning och värmepump. Värmeuttaget från borrhålet kommer att bli större med nya pumpen men jag skulle ändå avvakta en vinter. Håll koll på värmebärartemperaturerna i vinter. Att den gamla pumpen larmade för hög returtemperatur kan ha berott på två orsaker: 1. När det är kallt ute krävs hög temperatur på värmebäraren för att radiatorerna ska kunna ge komfortabel värme. Radiatorerna är för små i förhållande till värmebehovet. Det problemet kommer att finnas kvar. Även om nya pumpen klarar högre returtemperatur än den gamla betyder det att verkningsgraden inte blir lika hög som den skulle kunna vara. 2. Filtret i radiatorkretsen var igensatt så att det blev flöde åt fel håll i bypassröret. Det ger onödigt hög returtemperatur (och sämre verkningsgrad). Om det gamla filtret sitter kvar rekommenderar jag det rengörs om det inte har gjorts.
Då finns kanske en annan lösning än borrning Nibe FLM eller motsvarande av annat fabrikat tex IVT tar vent luften kör den via en växlare och värmer upp brine en del. Ska det gå smidigt att installera bör ju grejerna stå nära varandra annars drar det nog iväg.
Om man vill och är lite händig så är det ju inga problem att dra kanalerna själv.
Jag har försökt hitta kalkyler på hur mycket man effekt och därav meter borrhåll man sparar genom att återvinna frånluften men går bet på det.Spar man 1%, 10%, 20%?