0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, så ganska direkt efter kompressorn startar bör ju framledningen vara lika eller mer än börvärdet. Tack, det låter bra Jocke. Man kanske oroar sig i onödan ibland, men man vill ju vara säker på att slippa beskymmer.
Hej, jag tänkte dela med mig av svaren jag fått från CTC.Ang. kompressorns start på 50 RPS är det för att säkerställa smörjningen: Quote CTCHär följer vi kompressortillverkaren krav och de frångår vi inte,den ligger kvar 3 minuter.Detta gäller alla storlekarna. Unquote Ang. Värmebärartemperaturen och DT:Quote CTCDe blir inget larm och kan gå högre än 15 grader DT.Kompressorns rps begränsas om tempen ut ur vp överstiger önskat börvärde = inställd kurva. UnquoteAng. Gradminuter:Quote CTCVärmepumpen startar på inställda gradminuter och försöker sedan hålla sig på halva startvärdet alltså vid -60 gradminuter som start så vill vp komma till -30 gradminuter där den ska hitta rätt framledningstemp och sätter du då starten till – 120 så söker den -60.För att ta igen gradminuter får värmepumpen börvärde +0,1 grad per 10 gradminuter den ligger fel.Unquote/Kent
Hej Jocke,Frågan rörande VB temp och DT var om flödesvärdena i manualen var gångbara och riktiga. Ville också veta om pumpen får något larm eller stoppar om DT blir högre än 15 grader. Byte till GSi 616 planerad för nästa vecka, och jag känner mig lugn med dom svaren jag fått från CTC.
Lite återkoppling. Har nu kört med 616 en vecka sedan installationen. Går mycket lugnare och finare än 612an som jag hade i drift under 2 månader. Tillsvidare kör jag laddpumpen på 55%. Jag har begränsat kompressorn till max 60 RPS och det är inga problem. Jag har också en bypass och extern circpump kvar från en tidigare IVT pump och det säkerställer flödet genom VB värmeväxlaren om någon termostat skulle stänga. Startvärdet satt jag på -120 gradminuter och hittills är det Ok så.
Jag har en 180 ltr volymtank efter v-pumpen. 60 RPS satt jag som begränsning nu för jag är osäker på om VB flödet är tillräckligt för full effekt innan jag kopplar på garaget, och jag ser ingen anledning att värma varmvattenberedaren med mer effekt. Jag räknar med att 60 RPS är OK för temperatur ner mot -20 grader ute. Går ju att justera upp om det behövs. Vid noll grader ute går pumpen kontinuerligt med 20RPS. Justerat -gradminuterna till -150 och vid +3 ute startar pumpen runt 6 gånger per dygn. Jag är hittills nöjd med pumpen, det hela fungerar bättre än jag trodde.