Jag har ju två uppsättningar färdiga rör från leverantören, konade med nipplar, 5m st, till mina två pumpar.
Dock, så går det åt kanske 2,4m (exkl. stumpen ur innerdelen) till ena.
På den andra räcker nog stumpen från innerdelen hela vägen fram, men det sitter fel nippel där.
Man vill ju heller inte ha massa meter rör över, ger ju förluster, inge snyggt -då blir det till å kapa av.. och kona om.
Ok... BosseVPdoktor säger köp biltemas konings-sats.
Sagt å gjort. Tog först då en nogrannare kik på de färdiga rören som jag köpt:
Vafalls!! Det fattas täckpluppar på vissa rör!?!
Kikar in i röret -fulla med spån och grader! Hur långt in har dom trillat måntro?
Tittar ännu lite nogrannare -konorna ser ut som skit! kasst jobb eller kasst verktyg hos leverantören!
Hivar fram biltemas sats.
Jag kapar av "köpta" koningar och testat lite själv, Biltemas sats innehåller både koningsverktyg, rörkap, och dubbelkoningstillbehör.
(Blev tvungen och testa dubbelkoning, funkar inte för köldmediarör 410A iaf, för tjocka väggar) men efter ett par försök får man in snitsen på "vanlig" koning.
Kommentar kring min bild:
De två (en 3/8 och en 1/4) längst till vänster är "fabriksgjorda".
A: "orginal fabrikskoning 3/8" har djupt jäkla hack och repig finish överlag, och det hafsjobbet har jag betalt för!
B: en kopparflaga på "orginal 1/4" som låg mellan kona och nippel, medger altså inte jämt tryck över hela konan.
C: 1/4..fel igen, hela skålen lutar sedd i profil, snedkonad asså. ganska repig koning dessutom.
D: min egen, klämt åt för hårt runtom röret med verktyget har gjort en liten knix där, dock så finns det fin blank tätring runtom. Generellt när jag konar själv mina rör så blir det lite märken på röret efter den lite "aggresiva" fasthållningen i verktyget. Dessa märken har jag inte observerat på köpe-koningen.
E: en mindre "svacka" i den blanka tätringen, annars fin, denna var den första jag konade, skulle vilja ha lite större blank zon. På denna konade jag för löst. Samma "fel" gjorde jag även på den 3/8 stump mellan A- och D-felen.
Den 1/4-kona bredvid den dåliga 1/4 (den med C: fel) är den jag gjort själv. Den är blankare och rak.
Det här är bara början... dessa två skräckexempel till leverantörskoning var ENA utav åtta rör-ändar.. suck... man borde fanken skicka tebax allt.
(Sverker) Är det så här??! ska det vara så här??! Tycker ni att det är en bra lösning !?!? Jag menar.. vore det inte bättre för kunden om... (end Sverker)