En vanlig fråga om att byta bergvärmepump?
En och en halvsvilla 170kvm med vattenburen golvvärme. På bottenplan (95kvm) ingjuten i betongplatta (20cm frigolit mot mark) 20mm pex, övre (halv)plan 70kvm 10cm lösull i mellanbjälklag, 15mm frigolit med 12mm pex, ( aluminiumfolie på frigolit). Grundvärmer ( 8-10 grader) tre små byggnader (3x 20 kvm) med radiatorer på samma slinga.
Idag en Nibe F1215-7 som klarar 100% av behovet. Förbrukar ca 8000 kwh/år.
Har två borrhål på 2x80m (dimensioneringen var 121m men pga att jag bor på en ö ville de inte borra djupare än 80m pga risk för bräckvattenkinträngning). Om jag kommer ihåg rätt var det sand 9-11m och sedan berg på båda hålen. Vet inte exat bergart. Enligt sgu troligen granit.
Kb-r är oftast +2 eller högre (och nästan alltid 2 grader högre än kb-f), sällan på minus (någon gång per år)
Nibe är nu 17 år och börjar att knorra då och då. Kanske håller 1, 2 eller 10 år men jag vill gärna ha lite koll på vad jag ska byta till.
Många tycker att man bör borra nya och/eller djupare hål. Det är inte aktuellt pga dyr frakt till ön.
Med den bakgrunden, skulle jag kunna få lite tips på ny bergvärmepump?
/Peter
Hej!
Farsan har en 1115-7 som han haft i 20 år, Nibes äldre pumpar verkar outslitliga(?). Den fick nåt tillfälligt fel, som sedan löste sig självt, men gubben blev lika nojig som dig.
Vet du vad han gjorde, (som jag initialt fick psykbryt av!)
han köpte en ny kylmodul* i reserv, för 35 lax.
#%÷&#:÷^*#&
En vis man svarade:
"Vadå? En ny bergvärmepump går ju på det tredubbla med installation, vet du hur mycket effektivare pumpdjäveln måste vara innan den tjänat igen sina 70 000kr under sin livstid?"
Jag, chockad, utan att ha tänkt igenom svaret:
"Men tänk på all smartstyrning, övervakning, och lull-lull du går miste om!"
"Jag har hellre en Volvo 240 i allegorisk värmepumpsform, än nå jävla modernt kollijox-rappel!"
Sedan gick jag hem, slickade såren, och började räkna:
Farsan är tät, så han kontantar alltid allt. Hus, båt, bil, värmepump, you name it.
70 000kr diff, är ungefär 42000 kWh i Norrland.
70 000kr ger i dagsläget ca 4% sparränta låst i några år.
Det är 2800kr i ränta per år, eller motsvarande 1680 kWh/år.
Vi antar att Volvo 240, eh förlåt, Nibe 1115-7 har värdelösa 3.5 i COP med farsans enorma borrhål (typ 180m till 7kWp!) och att en ny laserstyrd frekvensmodulerad turbo-initierings-kalibrator-värmepump har 7 i COP (typ teoretisk maxvärde), och tar hans 6000 kWh per år som gammpumpen käkar, och 3000 kWh som den laserstyrda frekvensmodulerade turbo-initieringskalibrator-värmepumpen drar per år, får vi en ROI på 14 år, ränta exkluderat.
Med ränteförluster inräknat, så blir det 31.8 år innan en COP7-maskin är intjänad. FML
Finns en anledning varför boomer-farsan har några miljoner på bankkontot, och jag är 80-talistbolånetorsk...
*kylmodul: Allt-i-ett-lösning med kompressor, förångare, kondensor, torkfilter, växelventil m.m. Bara att lyfta i/ur av en händig person, och ringa elektriker som kopplar i 5 minuter så är den up and running.