0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Idag ligger min brine in på 2,6 grader och -0,6 grader ut. Hela november har varit kall, men de sista dagarna har varit rejält kalla där jag noterade denna lägsta temperatur på brinen imorse.Nyborrat hål på 270m, startade säsongen på 8,6 grader in.
Har väldigt liknande siffror som dina vad gäller brinetempar(baserat på kontinuerliga manuella avläsningar på pumpen, har ej loggning i nuläget tyvärr).Nu när det varit varmare några dagar ligger jag på strax under 5 grader in och 2 grader ut.Inverterpump 12kWEnergibrunn 240m, ca. 1år gammal, var snustorrt enligt borraren, men han fyllde manuellt med vatten, oklart vilken nivå vattnet står i nu?StockholmsområdetTyckte jag hade dåliga tempar in, men det kanske är normalt då.
I manualen till den pump jag har står att max djup på energibrunn är 190m, jag har som sagt frångått det och kör 240m med standard slät 40mm slang dessutom.Vid de vanliga vintertemperaturerna har jag inte noterat något problem med överlängden, köldbärarpumpen behöver ej gå max och DeltaT på brine ligger på exakt 3grader.När det var som kallast och Ngenic dessutom lurade pumpen att det var -21C ute såg jag att KBpumpen gick 100% och DeltaT började krypa upp emot 4grader, antar att detta var en effekt av överlängden och att man med 190m klarat Delta på 3 även vid max effekt på kompressorn.Då det är så sällan det är så kallt är det nog ingen katastrof förhoppningsvis.Har du noterat om du fått detta fenomen med 270m?
Jag har en Onoff-pump så jag har inte lika lätt att få en direkt siffra som på en inverter.Utomhustemperatur -17Beräknad framledning 39.5 In ca +3,6 efter ca 10 minuter, efter 80 minuter in +1,4. Allt beroende på hur många varv brinen pumpar runt i systemet. Kompressorn stannade efter 100 minuter, brine in var nog +1,2, missade det då jag gick ut med hunden.Det lägsta jag sett någonsin precis innan kompressorn stannar, in +1.2 och det kallaste ut -2,2.Jag ångrar att jag inte borra 50 meter ytterligare så det blev 300 meter djupt, ogillar att se minus på brine ut.Bäst går min pump om den går ca 45 minuter "ca 2 varv på Brine" och sen vilar ca 1 timme. Nu går den lite drygt 4 varv och vilar i 40 minuter.Testade precis att sänka den externa cirkulationspumpen till 4 watt, 700-800 liter/H så får vi se hur det fungerar, har gjort det tidigare och då blev kompressortiden kortare, om jag inte missminner mig.
Vad är anledningen till att du under inga omständigheter vill se minus på köldbärare ut?Jag såg faktiskt så lågt som +1,8 in nu under den senaste köldknäppen.Nu efter lite milt väder igen är jag över +4 grader på inkommande.