Vi har beställt och väntar fortfarande på våran s735. Har en nibe360p för närvarande som är liknande eran 310. S735 har en kompressor effekt på 7 kw jämfört med 310/360/f370 som knappt har 2kw. Det betyder att den klarar sig utan elpatron ner till -20 grader. Det är en helt annan frånluftsvp. Luft/vatten är ju populärt men är ju betydligt sämre estetiskt än luftvp.
Nej, nej nej!
7 kW är inte maxeffekten per se, den är exemelvis 5.37 kW vid 70 l/s luftflöde och 45°C framledning för S735 produktblad, och det ska dels kompensera den kalluft som dras in i huset, och dels den transmissionsförlust som uppstår i klimatskalet.
Ett räkneexempel:
70 W/K är transmissionsfaktorn i mitt VÄLDIGT välisolerade lilla hus på 127 m² i Umeå, som exempel, ger vid -20°C ute, 70 l/s och 22°C inne: 3500W ventilationsförluster för att nå maxeffekt på kompressorn, och 2940W transmissionsförluster. Det blir i runda slängar 6500W totalt, vilket är mer än vad kompressorn i S735 mäktar med, och då vi har golvvärme, som dessutom ger lite lägre maxeffekt enligt produktbladet.
(ca 5 kW max kompressoreffekt @ 70 l/s luftflöde och maxfrekvens)
Nu ska dock alla frånluftsvärmepumpsfanskap avfrosta sig, i MINST 10 minuter, varannan timme på full fräs, så då blir uptime nånstans kring 92% i BÄSTA FALL, (S735 är i skrivande stund tämligen ny och obekant/obeprövad). Under dessa 8%, eller 2h per dygn, drar pumpen in kalluft motsvarande -7 kWh "kylningsenergi", (och huset läcker lite energi via transmission, men det har jag frånsett).
Sen så ska det även tillverkas varmvatten i 2h per dygn för en normalt "duschig" familj, då är uptime för att värma huset 20 av 24 h per dygn (83%), och totalt -14 kWh nedkylningsenergi, då ingen husvärme produceras. Det gör att den i mitt hus skulle klara sig ned till knappt -5°C utan elpatron, eldning eller el-element.
Nu är det ju dock en viss värme från vitvaror, människor, m.m, så, riktigt så illa som jag skriver är det inte.
Per dygn, i snitt, killgissat:
2 kWh torktumlare
1 kWh diskmaskin
1 kWh matlagning
2 kWh bad/dusch
5 kWh kroppsvärme (4 personer och en trebent katt)
1 kWh TV/ljud/Standby-el
1 kWh speldator
1 kWh belysning (dock räknas ju fasadbelysning ej in, så denna får strykas)
1 kWh cirkulationspumpar/termostater/styrning/IT
________
14 kWh / dygn, "spillvärme" som värmer huset och kan "återvinnas" => 583 W / i snitt under dygnet, ger att pumpen klarar sig såvida till -10.5°C om huset är befolkat och "igång".
Större, mer oisolerat hus, ja, då ökar temperaturen med vilken tillsats måste träda in, tyvärr, eftersom nästintill maxfrekvens redan används. (Man KAN skrämma upp den i 6 kW maxeffekt, men då ska man ha ett riktigt stort hus, typ 240 m² för att inte blåsa sönder inomhus på vintern, 84 l/s,
).
I mitt fall landar temperaturen med vilken tillsats behövs på -13°C, om jag överventilerar rejält med S735.
Ett nybyggt standardhus i samma storlek (127m²): -9.5°C, (inte lika überisolerat som mitt
)
Kamin, el-element, eller tillsats är ett måste för frånluftsvärmepumpshus i Norrland under den smällkalla delen av vintern, om man inte bor långt Söderut, tyvärr.
I Södern funkar frånluftsvärmepumpar perfekt!