Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin ingen värme!  (läst 555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin ingen värme!
« skrivet: 06 november 2023, 20:36:40 »
Jag är gråtfärdig och verkligen i behov av hjälp.

Vi har bott i huset i ca 1 år och där sitter en Daikin geo 3 10 kW. Jeg har ringt till lite rörisar i stan men ingen kan Daikin.

Den beter sig lite konstigt, när det är riktigt kallt ute så är det varmt i huset men just nu har vi 17 grader hemma. (ute 7)

Huset har mycket fönster, boa på 240m2 och två våningar samt inredd vind, så värmen tar sig uppåt.

MEN jag har inget flöde i systemet, kurvan är högt ställd men typ det enda som ser till att det verk blir varmt när det är kallt ute (minusgrader) Kurva 22/8

Vi får inte igång flödet i den, inget schema är satt dock misstänker jag att den bara går nattetid, DT är på 7.
Väderberoende kurva, två klimat, ingen felkod, filter rensat.´, pumpen har alltid stått på 80% begränsning.

« Senast ändrad: 06 november 2023, 21:59:15 av StefanLarsson »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ingen värme!
« Svar #1 skrivet: 06 november 2023, 20:50:45 »
Du får öppna på några luckor och se och känna om cirkpumpen står still när det kallt inne. Ett foto på pumpen är bra. Kan även vara att VP är inställd på att stanna vid viss temp ute.

Utloggad StefanLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ingen värme!
« Svar #2 skrivet: 06 november 2023, 21:17:33 »
Jag ser på kopparna i gvc skåpet att inget händer, står på 0 flöde. Emellanåt så ändras det men återgår till 0 igen.
Det finns en begränsning lagd men det är när det är 20 grader ute sommar tid.

Utloggad StefanLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ingen värme!
« Svar #3 skrivet: 06 november 2023, 21:49:19 »
Nu stängde jag bypass ventilen i gvc skåpet, och flödet är igång, nu återstår att se om vi får igång värmen.
Har läst och läst på detta forum hela dagen, efter inställningar till pumpen då jag gärna vill få bekräftat att de är rätt.

Två saker är jag osäker på, DT, frystempen på köldbäraren samt om det verkligen ska vara "rumsdrift" när pumpen endast går på väderberoende kurva.

Hoppas medlemmen DAIKIN hör av sig, har tagit ca 15 kort på inställningarna med siffror/koder.

Utloggad StefanLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ingen värme!
« Svar #4 skrivet: 07 november 2023, 20:19:38 »
Värmen var igång inatt, och cirkulationspumpen har varit igång tills för en stund sedan, nu har den stannat men tempen som är satt på termostaten i vardagsrummet är inte uppnått, MEN cirk.pumpen har stannat?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ingen värme!
« Svar #5 skrivet: 07 november 2023, 20:41:31 »
Vad för cirkpump har du, kanske den går att ställa i konstant drift. Stannar kanske på att en temp har kommit upp i VP. Öppna alla termostater på max, har du Golvvärme så ta bort några ställdon.

Utloggad StefanLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ingen värme!
« Svar #6 skrivet: 07 november 2023, 20:47:47 »
Cirkpumpen är inbyggd, jag har provat lägga den på kontinuerlig drift men utan resultat, alla termostater är öppna, men det är inget flöde i systemet och inga felkoder heller.

Utloggad StefanLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ingen värme!
« Svar #7 skrivet: 08 november 2023, 18:43:51 »
MÃ¥nga visningar men inga svar!

Kommit fram till att värme finns, bara att cirkulationspumpen startar. Och den verkar vilja göra det  när den uppnÃ¥r rätt deltaT. Vad är optimalt för ett bra flöde?

« Senast ändrad: 08 november 2023, 19:19:02 av StefanLarsson »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!