Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kan man lita på SCOP?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kan man lita på SCOP? (läst 1035 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
COP-ojken
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 114
Karma +0/-0
Kön:
COP-ojken
Kan man lita på SCOP?
«
skrivet:
06 november 2023, 10:10:04 »
Citera
Min IVT X15 börjar få lite väl många fel nu efter lång och trogen tjänst. Den installerades 2007/2008 och har därmed gått 15+ år, så kanske den är slut nu?
Det finns numera ett jämförelsetal som verkar vara teoretiskt beräknat; SCOP -säsongsCOP. Jag är alltid lite misstänksam mot kalkylerade resultatmått. Jag är en vän av faktiskt uppmätta värden i verklig drift.
Så har Thermia Atlas har ett SCOP på 6,15, vilket ju är superbra att man ska få en genomsnittlig COP över hela året på 6,15, men det låter lite för bra för att vara sant.
Min x15 har levererat COP på 3,x vid lägre framledningstemperaturer och ca 2,5 då svinkyla råder. Att i snitt få dubbelt så bra prestanda har jag svårt att tro även om man har haft 15 år på sig att teknikutveckla. (att optimera för en testcykel kan man ju bli markant bättre på, jmf VW Dieselgate) (har ett svagt minne av att jag läste att COP i en värmepump inte kan bli högre än ca 7 av olika Curnot skäl, men det har förstås runnit mkt värmebärare i rören sedan dess...)
Det skulle innebära att jag får en halvering av elnotan, jmf med min X15 - vilket ju är lysande! och ett bra argument att byta direkt även om jag kan klämma ur lite mer drifttid ur min X15. Eller har jag missat något?
Men är det någon som har mätt och faktiskt kunna verifiera dessa höga SCOP siffror?
Tacksam för input
Loggat
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35934
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Kan man lita på SCOP?
«
Svar #1 skrivet:
06 november 2023, 10:19:17 »
Citera
Nja, jag är tveksam, hade själv en värmepump från 2002 (Nibe 1115 tor jag den hette) som vi bytte ut mot en 1255-12 kW för några år sedan.
Kollar du på bifogad graf så ser du att skillnaderna mellan 2019/2020 och de senaste åren är hårfina.
I vår värmegraf finns även sommarmånadernas uppvärmning av poolen med, så egentligen är nog sommarmånaderna bäst att jämföra, där har vi haft samma behov alla år. (32 graders börvärde på vattentempen)
Att maj och september har varit snålmånader de senaste två åren beror på att vi bor i spanien de två månaderna.
«
Senast ändrad: 06 november 2023, 10:21:23 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2807
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #2 skrivet:
07 november 2023, 04:31:23 »
Citera
Så mycket effektivare är inte dagens bergvärmepumpar att det lönar sig att byta ut befintlig pump om det inte är jättedyrt att repa.
Visst är invertertekniken bra, och modernare pumpar har varvtalsstyrda cirkpumpar, men hur mycker mindre energi drar det, och hur mycket mer värme får du?
Loggat
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1606
Karma +3/-2
Kön:
Börje__
«
Svar #3 skrivet:
07 november 2023, 06:55:41 »
Citera
Lite väl många fel?
Vilka fel har du haft, om de är åtgärdade nu kanske de inte återkommer de närmaste 15 åren?
Men jag ser att tex ett drive kort X15 vill JS Energi ha 20.374 kr för, detta är något att tänka på när man byter nästa gång, vilken modell och var hittar man billigaste delarna??
En standard on off kanske är bättre, speciellt om man inte ser någon skillnad i Scop i databladen!
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Förbrukning
2024-12-31: 12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
COP-ojken
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 114
Karma +0/-0
Kön:
COP-ojken
«
Svar #4 skrivet:
07 november 2023, 10:10:26 »
Citera
X15 har ju varvtalsstyrning på kompressor och KB-pump, så det finns redan. Tror det var en av de tidigaste modellerna med det.
Egentligen kanske det inte är så många fel. Men KB pumpen lade av, håller på att försöka fixa. Det sega är att jag bytte den gamla för ett par år sedan, så det är väl det som ökar min trötthetsgrad... får jag igång den så kör jag tills kompressor/styrkort eller något sådant dyrt pajjar.
Annars har den gått bra. Det största sorgebarnet är växelventilen från ESBE, bytt två ggr. nu växlar den inte klockrent längre, så när den gör VV läcker det ut i radiator kretsen, men nu orkar jag inte byta den igen, eftersom det verkar lönlöst. En gång tappade den köldmedium pga ett rör som var klantigt draget och skavdes av mot kompressorvibrationerna. Gick på garantin/ försäkring. Osså KB pumpen.... 2 ggr.
Huset drog ca 55 MWh innan VP, och nu ca 20+. VP drog förra året 11 MWh+ lite pellets, så det är superduper på nästan 500 kvm totalyta.
Jag tycker mig ana att VP blivit ca 10-20% bättre under denna tid. Inte illa, men långt ifrån 100%......
Loggat
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kan man lita på SCOP?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 719
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Rickard
Josth
Rdx
fxt
Heat?
Townhouse
T Ramsmark
BiggerDigger
Smurfen.
uecjs
TS Comfort AB
Rillman
Hansson
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info