0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
vad händer om du stänger av den tokvarma radiatorn?
JAg är inte helt säker, men tror att älvsbyhus körde med ett (ettrörs)system där röret som matar varje radiator egnetligen går rakt fram förbi varje radiator, med en strypbricka mellan avsticken som går upp i termostaten.Om flödet pluggar i en eller några av dessa brickor så kan resultatet bli som du beskriver, det enda flöde som går vidare är det som redan gått igenom den första radiatorn, och där har det mesta av värmen redan avgivits.Hur man kan lösa detta vet jag inte, men kanske koppla loss de två ledningarna som matar den dåliga sidan och backpola med högre tryck och se om det lossnar nåt skit i ledningarna.Sen finns det förstås olika lösningar man kan köra genom systemet för att rengöra det, men det har jag ingen erfarenhet av, och jag vet inte hur många rörfirmor som jobbar med det heller. (tror ytterst få)Jag skulle nog testa ta isär och backpola med typ trädgårdsslangen för att se om man får nåt att lossna som kan ha pluggat en eller flera av strypbrickorna.
Vad är det för årsmodell på Älvsbyhuset? Tycker det ser ut som radiatorer från typ 1970 och högtemperatursystem(??) Men värmepump Autoterm 190F är ju lågtemperatursystem. Kanske behövs andra högre framledningstemperaturer än nuvarande panna kan ge?
Kåken är från 1989 och anpassat med mekanisk frånluftsventilation/pump sedan början. Och har rullat problemfritt fram till dom sista åren.Så nåt har hänt, är lite inne på det tipset med strypbrickor i matningen som slammat igen. Det kan förklara obalansen mellan slingorna och det usla flödet.
Problemet börjar stjäla nattsömnen av en så fortsätt komma med tips.
Hade ett hus byggt -86 med liknande radiatorer. 1-rörs system. Mindre hus, 2 slingor, en per våning. Bara första elementen i respektive slinga blev varma övriga fjösvarma. Men det var lite bättre värme i slingan på övervåningen. Gäckade mig ett par år; trodde jag skulle behöva byta alla rör och radiatorer.Men problemet var en flexslang på 40cm i elpannan som satt direkt efter cirkulationspumpen mot fördelare till slingorna. Den hade efter 20år satt igen i princip helt. Hört/läst att vissa flexslangar haft dålig diffusionsspärr och därför satt igen. Har du en flexslang direkt efter din cirkpump har du kanske avstängningsventil på cirkpumpen och returventiler som du kan stänga? Så kan du koppla ur den eventuella slangen och kolla hur den ser ut utan att tappa ner hela systemet? Som lekman tolkar jag det som att du har ett flödesproblem. Flödesproblemet kan ju sitta i något radiatorkoppel, då är det ju svårt att lokalisera det. Killgissar nu; men enklast att diagnostisera problemet borde vara att tappa ner systemet koppla trädgårdslang på tillopp och retur på en slinga i taget och spola igenom med tappvatten. Kanske blir av med smuts. Dessutom kan du kolla hur många liter per minut du får ut i en hink och jämföra dina två slingor.Men har du tur så är det en flexslang eller en ventil direkt efter den nybytta cirkpumpen som inte är helt öppen. Det flödet som kommer ut går till golvvärmen och den slingan med mer värmen. Den dåliga slingan har kanske mer motstånd och blir symptomatisk när flödet är sämre.Vet ej hur effektiv din värmepump är eller hur mycket el du behöver för att värma upp huset. Men en luft/luft värmepump som tillägg kan ju lösa det akuta problemet och även minska vilken framledningstemperatur som behövs till dina tunna element och hjälpa befintlig värmepump på olika sätt. Så kan du i lugn och ro diagnostisera dina element när det är varmare En ide i alla fall.Lycka till med det vodoo system från någon som känner igen frustrationen.