Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Stödkör alltid med tillsats?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Stödkör alltid med tillsats? (läst 913 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Lowhagen
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Lowhagen
«
skrivet:
30 oktober 2023, 12:22:38 »
Citera
Hej,
Har försökt hitta något svar här på forumet men inte lyckats ännu.
Jag har en Diplomat Optimum 10 från 2010 som sitter i ett enplanshus med golvärme samt radiatorer i sovrummet. Vi flyttade in i huset i mars och jag har sedan dess haft lite koll på bergvärmepumpen.
Nu när kylan börjat komma (+4 ute) så tycker jag att pumpen beter sig lite konstigt och hoppas att någon här kan ge till råd om vad det kan vara. Ett problem vi haft under hela sommaren har varit att Brine pump larmar för startförsök 1/5. Men verkar alltid kommit igång på start nummer 2. Detta gjorde givetvis att tillsatsen kickade in istället. Nu när det har varit kallt några dagar så har det larmet slutat komma så antagligen så kärvade brinepumpen lite men det verkar ha släppt.
Det som jag tycker är konstigt är dock att tillsatsen ändå alltid verkar kicka in strax efter värmepumpen för att sedan köra ett tag. Det verkar som att det är Hysteres som aktiverar tillsatsen. Bifogar en bild på hur grafen på integralen ser ut (bild_001).
När den då kört ett tag och framledning går upp mot 50gr så nollas integralen och de stannar upp, därefter sjunker framledning ganska snabbt ända ner till 0gr?? bifogar bild på denna graf (bild_002). som ni ser på grafen verkar det hända regelbundet.
Bifogar även en bild på strömförbrukning där man kan se att värmepumpen går på och sedan aktiveras tillsatserna (bild_003).
Testade att inaktivera tillsats och då jobbade värmepumpen långsamt bort värmeskulden. Aktiverade tillsatsen igen och då nollades värmeskulden bort direkt igen (baserat på hysteres antar jag).
Varför beter pumpen sig så här? VP borde kunna klara av detta själv utan hjälp av tillsats?
Mina inställningar:
Rumstemp: 20gr
Värmekurva:
Kurva: 40
Min: 19
Max: 58
Kurva +5: 1
Kurva 0: 0
Kurva -5: 0
Värmestopp: 22
Integral A1 -60
Hysteres: 10
Tillsats
Max steg: 2
Integral A2: -600
Hysteres: 20
vv stopp: 60
Har jag missat någon data får ni gärna be mig komplettera.
Mvh
Niklas
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Stödkör alltid med tillsats?
«
Svar #1 skrivet:
30 oktober 2023, 12:40:38 »
Citera
Har du alla eller dom flesta slingorna/elementen helt öppna?
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Lowhagen
Nybörjare
Karma +0/-0
Lowhagen
«
Svar #2 skrivet:
30 oktober 2023, 12:47:06 »
Citera
Golvvärmen har någon termostat reducering till max 35gr till shunten (annars är alla de slingorna öppna)
Vi har 5 element varav 3st står på 2,5/5(små rum) och 2st står på 5/5(stora rum) på termostaten. Om vi sätter de 3 övriga på 5/5 blir de rummen för varma.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9819
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #3 skrivet:
30 oktober 2023, 12:54:47 »
Citera
En 10 kW pump kopplad till golvvärme och 5 radiatorer låter som lite vattenvolym till pumpens effekt. Det kan bidra till problemen. Hur stort är huset? Vad är det för typ av radiatorer?
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Lowhagen
Nybörjare
Karma +0/-0
Lowhagen
«
Svar #4 skrivet:
30 oktober 2023, 13:00:52 »
Citera
Huset är på 200kvm. Golvvärmen är på ca. 120kvm. Radiatorerna är panelradiatorer ca. 100cm långa.
Kompletterar med en bild på returtempen.
«
Senast ändrad: 30 oktober 2023, 13:11:08 av Lowhagen
»
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
30 oktober 2023, 14:58:13 »
Citera
Har du cirkulation på slingorna/elementen? framledning och returens kurva ska likna varandra men med lägre temperatur på returen. Kolla stig och retur ute i anläggningen.
Ps
jag tar för givet att bilderna är tagna vid samma tid och med samma tidsupplösning
«
Senast ändrad: 30 oktober 2023, 15:00:30 av svenske kocken
»
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Lowhagen
Nybörjare
Karma +0/-0
Lowhagen
«
Svar #6 skrivet:
30 oktober 2023, 15:06:08 »
Citera
Cirkulationspumpen går på 30% när värmepumpen inte är igång och 90% tror jag det var när den är igång.
Graferna är tagna samtidigt. Upplösningen vet jag dock inte om de är samma. Kan man se den inställningen?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #7 skrivet:
30 oktober 2023, 15:15:40 »
Citera
Ja man kan ställa upplösningen i serviemenyn, hos mig ska man hålla inne pil vänster ca 10 sek. Om man backar grafen så ser man tiden längst ner.
Jag tycker att det ser ut som att cirkulationen är dålig så att vattnet inte hinner cirkulera bort värmen och pumpen stannar innan returen har hunnit öka nämnvärt
Loggat
Lowhagen
Nybörjare
Karma +0/-0
Lowhagen
«
Svar #8 skrivet:
30 oktober 2023, 15:32:08 »
Citera
Det var min fundering med. Att systemet är ganska trögt.
Dock förstår jag inte varför framledningen faller ner till 0 om och om igen. Kanske en felaktig givare? Den borde väl långsamt sjunka allt eftersom värmen utjämnar sig i systemet.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #9 skrivet:
30 oktober 2023, 15:50:10 »
Citera
Det måste vara något fel på visningen av framledningstemperatur, den kan inte vara noll grader. Det är förmodligen orsaken till att pumpen går så konstigt. Reglersystemet får ju helt fel underlag för beräkning av gradminuter och hysteres.
Hur lång tid är det som visas på graferna?
Lite vid sidan av det aktuella problemet men jag tror att pumpen har för lite vatten i värmesystemet att arbeta mot. On/offpumpar bör ha 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att det inte ska bli för stort antal starter vilket sliter på pumpen. Jag känner till ett fall där kompressorn på en 10 kW Thermiapump havererade efter 30 000 timmar vilket är mindre än halva rimliga livslängden. Den pumpen arbetade mot ett rätt litet värmesystem. Dessutom stod gradminutinställningen på fabriksinställningen 60 vilket inte gjorde saken bättre. Det går att öka till 99 om jag minns rätt.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Lowhagen
Nybörjare
Karma +0/-0
Lowhagen
«
Svar #10 skrivet:
30 oktober 2023, 17:22:18 »
Citera
Kollade grafen nu och det ser ut som att grafens längd motsvarar 1h40m.
Idag har det varit varmare ca 10gr ute och när jag kollar strömförbrukning så ser jag att de senaste 8h har den kört endast VP förutom två gånger då den någon minut i starten kört tillsats.
Under natten har den startat 2-3ggr timmen ofta tillsammans med tillsats. Och under dagen ca. Var 45 minut.
Just nu visar framledning en bättre graf utan 0 värden men det är ju endast de senaste 1h40m.
«
Senast ändrad: 30 oktober 2023, 17:24:22 av Lowhagen
»
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #11 skrivet:
31 oktober 2023, 10:56:26 »
Citera
Jag begrep inte alls sista grafen innan jag kom på att x-axeln är omvänd. Skalan för tiden går från höger till vänster. Och då ser det ut precis som det ska göra.
Pumpen ska inte starta 2-3 gånger per timme, det sliter på den. Den sista grafen visar en start var 50:e minut och det är ett mer rimligt värde.
Har ingen förklaring till varför displayen indikerar så konstiga värden på framledningstemperaturen ibland men det bör vara orsaken till problemen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1175
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
sigge01
Kvarn
Pontiac
Rick80
RobertG
Josth
Jisse
Johnlennonx
Musicdigger
Bobone
Rillman
tomtom
Zyberdude
Hres
Rdx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info