Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny installation - nÃ¥got stoppar upp framledningen  (läst 443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Häljarpsbo

  • Gäst
Häljarpsbo
Ny installation - något stoppar upp framledningen
« skrivet: 28 oktober 2023, 11:54:12 »
Hej,

Har en ny installation av en ivt 409 (tror den heter så) samt golvvärme från J-son golvvärme.

Sen värmen sattes igång har jag haft samma problem och vi lyckas inte lokalisera vad det är som inte står rätt till. J-son golvvärme har varit väldigt behjälpliga över telefon.

Jag får inte ut mer än 22-25 grader i slingorna. Jag har just nu 19 grader i huset.
Vrider jag upp rumstermostaterna till Max så händer ingenting. Alla ställdon är fullt öppna och släpper ut värme, men inte tillräckligt. Jag har tillräckligt hög temp till radiatortermostaten i fördelarskåpet och även efter termostaten.
Däremot innan shunten så blir det betydligt kallare. Jag uppskattar att det är lika kallt här som efter shunten. Det är precis som att shunten stoppar upp värmen. Den är installerad åt rätt håll och står inställd korrekt enligt J-son.

Förresten - Hur lägger jag in en bild? Det hade gjort det lättare att förstå.




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny installation - något stoppar upp framledningen
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2023, 11:56:33 »
Hej! Man måste vara registrerad medlem och inloggad för att kunna ladda upp bilagor/bilder på forumet.

Generellt med värmepump gäller att alla rumstermostater ska stå på max och man styr temperaturen med inställningarna (värmekurvan) i värmepumpen. Så låg värmekurva som möjligt men som ger den innetemperatur man vill ha i huset.
« Senast ändrad: 28 oktober 2023, 11:58:14 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Häljarpsbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation - något stoppar upp framledningen
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2023, 12:06:11 »
Hej!

Här kommer en bild.
Japp men det är inte det som är problemet. Läs igen.
Det röda streckade är där det är varmt, det blåa är kallt.
Kvittar om det är så varmt så jag knappt kan ta i röret efter termostaten - det kommer fortfarande inte ut mer än 22-25 grader i slingorna.

Utloggad Häljarpsbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation - något stoppar upp framledningen
« Svar #3 skrivet: 05 november 2023, 13:09:42 »
Hej,

Jag har mått upp följande temperaturer med en bra termometer som mäter yttemp. Vad är era åsikter?
Övrig info:

Innetemp: 19.9 (rumstermostater på max)
Utetemp: 7
Golvtemp: 23

Mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny installation - något stoppar upp framledningen
« Svar #4 skrivet: 05 november 2023, 13:20:30 »
En framledningstemperatur pÃ¥ 30 °C i golvslingorna vid 7 °C lÃ¥ter som det borde blir helt okej med värme i huset. Golvvärme jobbar normalt med temperaturer upp till 35 grader men kan ibland vara lite högre upp till 40 grader i vissa fall. Yttemperaturen  pÃ¥ golven fÃ¥r max bli 27 °C för att inte parketten ska skadas och resa sig. Vad är det för slags hus och när är det byggt??
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!