0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Idag har jag för första gången observerat ett fenomen som rimligen har med stigande utetemperatur att göra, nämligen att VP inte stänger växelventilen igen efter att ha värmt varmvatten. Kanske kan tyckas logiskt då det inte behövs någon cirkulation mot radiatorerna, men varför cirkulera varmvattnet? Det är ju bara tanken som är isolerad, så det måste ju innebära onödigt spill? Uppenbarligen är det kontinuerligt varmt utanför tanken eftersom VB ut ligger konstant på ca 45 grader, se bild. Jag har kollat mot andras loggar och sett att det är fler HT+ som beter sig på samma sätt. Någon som har en bra förklaring?
Tack för svar! Då förstår jag poängen. Verkade inte riktigt vettigt först, men visst är det så att cirkpumpen står stilla. Kunde dock ha stängt växelventilen samtidigt, så hade det läckt ut lite mindre värme... Alltid måste man ju klaga på något!
Kan det vara så att VV faktiskt tappar värme snabbare då växelventil växlar til radiatordrift då det kalla radiatorvattnet cirkulerar förbi VV-beredare och kyler till viss del? Med växelventil öppen menar du att den är öppen mot VV-beredaren antar jag. Och i det fallet kan inget radiatorvatten cirkulera förbi beredaren alls.