Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Rx 50 avfrostar varje timme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rx 50 avfrostar varje timme (läst 806 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wengen69
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
wengen69
«
skrivet:
25 oktober 2023, 13:29:40 »
Citera
Hej, jag undrar om det är normalt att min nyinstallerade RX50 ska avfrostas varje timme?. Är avfrostningen chemalagd på denna pump?
Har nu ett tydligt mönster på att pumpen nästan exakt varje timme går in och avfrostar i ca 5-6 min. Tycker inte att detta känns normalt då temperaturen legat konstant runt nollan sedan den blev installerad för ca två veckor sedan. Ventilationstekniker har varit här och justerat in frånluftskanalerna så pumpen ska ha sitt flöde på 150m^3/h.
mvh
Thomas
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10212
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Rx 50 avfrostar varje timme
«
Svar #1 skrivet:
25 oktober 2023, 14:13:50 »
Citera
Hej! Det är så jag har förstått att Comfortzone fungerar. Om den måste köra med avluftstemperatur kallare än 0-gradigt så avfrostar en kort stund varje timme. 150 kbm/tim är också lägsta möjliga luftflöde på RX50 så det kan också påverka avfrostningarna men bara 5 - 6 min låter bra.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
wengen69
Nybörjare
Karma +0/-0
wengen69
«
Svar #2 skrivet:
25 oktober 2023, 14:41:42 »
Citera
Tack Josth för ett snabbt svar. Jag trodde nästan att Comfortzones pumpar var behovsstyrda när det gällde avfrostningarna. Hittar inget vettigt i manualen gällande avfrostning. Ja jag ska hem och skruva upp fläkthastigheten lite så pumpen får ett större luftflöde. Har lånat en sån där luftflödesmätare på jobbet som man sätter över donen. Såg i manualen att luftflödet bör ligga mellan 50-65l/s vilket motsvarar om jag inte räknat fel 180-234 m^3/h. Så 150^3/h verkar klart vara i underkant.
Har ju köpt till en sån där logger från Loggamera så jag har ju bra koll på Förångar och Avlufttemperaturerna. Dom ligger konstant på mellan -5 och har sett dom vara nere som lägst -20 grader. Sällan sett dom på plussidan. Så den verkar ju skicka ut väldigt kall avluft fast det inte är så kallt ute än.
mvh
Thomas
«
Senast ändrad: 25 oktober 2023, 14:50:44 av wengen69
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10212
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
25 oktober 2023, 15:05:07 »
Citera
Hur kall avluften blir beror bl.a. hur stor effekt värmepumpen behöver leverera. Luftombytet i huset ska sammanlagt vara minst 0,35 lit/sek&m². Det motsvarar i ett vanligt hus att all luft i huset byts ut inom två timmar i genomsnitt.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1964
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #4 skrivet:
25 oktober 2023, 15:49:50 »
Citera
Det låter helt normalt med en avfrostning per timme. 5-6 minuter så här års är bra. Kommer kanske bli 10-12 min när det blir kallare i vinter. Kan inte styrsystemet på din, min är äldre, men där kan jag välja om den ska avfrosta fast tid eller när förångarens temperatur nått tex 12 grader (vilket jag valt)
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
wengen69
Nybörjare
Karma +0/-0
wengen69
«
Svar #5 skrivet:
25 oktober 2023, 17:03:08 »
Citera
Hej. Var in i i menyn avancerade inställningar/Värmepumpsinställningar/VP Avfrostning
Bara dessa två parametrar man kan styra.
Och så här var de satta nu från fabrik.
Avfrostning.Block.Temp 5 grader
Avfrostning. förd. 50min
Någon som kan tyda vad dom här två inställningarna betyder och gör?
Med vänlig hälsning,
Thomas
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1964
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #6 skrivet:
25 oktober 2023, 17:06:25 »
Citera
JAg skulle tolka det som att avfrostning startar efter 50 minuters körtid. Den pågår sedan tills förångarens temperatur nått 5 plusgrader
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1302
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Josth
Rillman
Olof-ström
VictorHus13
pathe915
Mike
Breeelin
bopakoster
Churchill
rocas
jantijanti
gluecifer
Shortcut
tomtom
Frazze62
purjo__
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info