Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rx 50 avfrostar varje timme  (läst 532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wengen69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rx 50 avfrostar varje timme
« skrivet: 25 oktober 2023, 13:29:40 »
Hej, jag undrar om det är normalt att min nyinstallerade RX50 ska avfrostas varje timme?. Är avfrostningen chemalagd på denna pump?
Har nu ett tydligt mönster på att pumpen nästan exakt varje timme går in och avfrostar i ca 5-6 min. Tycker inte att detta känns normalt då temperaturen legat konstant runt nollan sedan den blev installerad för ca två veckor sedan. Ventilationstekniker har varit här och justerat in frånluftskanalerna så pumpen ska ha sitt flöde på 150m^3/h.

mvh
Thomas

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rx 50 avfrostar varje timme
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2023, 14:13:50 »
Hej! Det är så jag har förstått att Comfortzone fungerar. Om den måste köra med avluftstemperatur kallare än 0-gradigt så avfrostar en kort stund varje timme. 150 kbm/tim är också lägsta möjliga luftflöde på RX50 så det kan också påverka avfrostningarna men bara 5 - 6 min låter bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad wengen69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rx 50 avfrostar varje timme
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2023, 14:41:42 »
Tack Josth för ett snabbt svar. Jag trodde nästan att Comfortzones pumpar var behovsstyrda när det gällde avfrostningarna. Hittar inget vettigt i manualen gällande avfrostning. Ja jag ska hem och skruva upp fläkthastigheten lite så pumpen får ett större luftflöde. Har lånat en sån där luftflödesmätare på jobbet som man sätter över donen. Såg i manualen att luftflödet bör ligga mellan 50-65l/s vilket motsvarar om jag inte räknat fel 180-234 m^3/h. Så 150^3/h verkar klart vara i underkant.

Har ju köpt till en sÃ¥n där logger frÃ¥n Loggamera sÃ¥ jag har ju bra koll pÃ¥ FörÃ¥ngar och Avlufttemperaturerna. Dom ligger konstant pÃ¥ mellan -5 och har sett dom vara nere som lägst -20 grader. Sällan sett dom pÃ¥ plussidan. SÃ¥ den verkar ju skicka ut väldigt kall avluft fast det inte är sÃ¥ kallt ute än. 

mvh
Thomas
« Senast ändrad: 25 oktober 2023, 14:50:44 av wengen69 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rx 50 avfrostar varje timme
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2023, 15:05:07 »
Hur kall avluften blir beror bl.a. hur stor effekt värmepumpen behöver leverera. Luftombytet i huset ska sammanlagt vara minst 0,35 lit/sek&m². Det motsvarar i ett vanligt hus att all luft i huset byts ut inom två timmar i genomsnitt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Rx 50 avfrostar varje timme
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2023, 15:49:50 »
Det lÃ¥ter helt normalt med en avfrostning per timme. 5-6 minuter sÃ¥ här Ã¥rs är bra. Kommer kanske bli 10-12 min när det blir kallare i vinter. Kan inte styrsystemet pÃ¥ din, min är äldre, men där kan jag välja om den ska avfrosta fast tid eller när förÃ¥ngarens temperatur nÃ¥tt tex 12 grader (vilket jag valt) 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad wengen69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rx 50 avfrostar varje timme
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2023, 17:03:08 »
Hej. Var in i i menyn avancerade inställningar/Värmepumpsinställningar/VP Avfrostning

Bara dessa två parametrar man kan styra.
Och så här var de satta nu från fabrik.

Avfrostning.Block.Temp    5 grader
Avfrostning. förd.             50min

Någon som kan tyda vad dom här två inställningarna betyder och gör?

Med vänlig hälsning,
Thomas

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Rx 50 avfrostar varje timme
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2023, 17:06:25 »
JAg skulle tolka det som att avfrostning startar efter 50 minuters körtid. Den pågår sedan tills förångarens temperatur nått 5 plusgrader
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!