Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma Geo 3 10kW deltaT  (läst 519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonNil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Altherma Geo 3 10kW deltaT
« skrivet: 23 oktober 2023, 21:23:46 »
Hej.

Har nyligen fått en Altherma Geo 3 10kW installerad. I samband med detta konverterades även övervåningen till vattenburet. Hus byggt 2001.
Så på övervåningen har jag en radiatorslinga bestående av 1st handduksvärmare samt 6 st Altech K22 radiatorer på vardera sidan av en T-koppling. På NV har jag ca 100m2 golvvärme som sitter på en separat shuntgrupp.

Nu när det började bli lite kallt (fåtal plusgrader) så noterade jag att de två sista elementen inte blev varma med ett inställt dT på 10 grader. Inser att jag måste justera flödena genom radiatorerna men som en snabblösning så sänkte jag dT till 5 grader istället vilket gjorde att även de sista radiatorerna blev hyfsat varma.
 
Nu till mina frågor:
- Vad är egentligen ett lämpligt dT (på pumpen) för radiatorslingan? Jag trodde att det var 10 grader som verkar vara grundinställningen för radiatorer men varför kan man inte köra på 5 grader istället? Är det för att flödet riskerar att bli för högt genom elementen?
- Jag inser att man bör vänta tills det är rätt kallt innan man justerar in flödet på elementen men finns det någon mellan-tummen-och-pekfingret-grovinställning som man göra när det är några plusgrader? Något bra tips på metodik isf?

Tack på förhand!
 

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: Daikin Altherma Geo 3 10kW deltaT
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2023, 21:41:25 »
Som jag förstÃ¥tt det (utifrÃ¥n min förra värmepump) sÃ¥ vill man ha  :dt: runt 7-10 grader för att fÃ¥ bäst verkningsgrad.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!