Hej
Kan någon förklara hur de olika valen i husvärmekontroll relaterar till varandra? Jag har ett system med GEO 10 med arbetstank för kyla och värme, golvvärme på undervåning och element och konvektorer för kyla och värme på övervåningen. På övervåningen har vi oxå väldigt många stora fönster i söder med betydande solinstrålning. Jag har en relativt ny anläggning som jag försöket att trimma in, men det är inte helt enkelt med den komplexiteten, att veta orsak och verkan. Vi har även en Madoka rumsgivare med kabel på övervåningen
Vi upplever att temperaturen för övervåningen är väldigt svajig, det beror inte bara på solen, utan även molniga dagar rör det sig för mycket.
Vi har hittills kört rumsvärmekontroll på framledningskurva, men tänkte testa termostat / rumsgivare. Jag förstår inte skillnaden mellan termostat och rumsgivare, men vi har valt rumsgivare då det skall vara lika med Madokan enligt manualen
På min gamla IVT-490 så reglerades alltid framledningen grovt av kurva + utegivare, och innesensorn finjusterade temperaturen (man kunde ställa in en hur stor påverkan varje grad av skillnad mot börvärdet skulle ha på framledningen)
Vad innebär att styra på rumsgivare på min GEO 10? Sker regleringen bara på innertemperatur, eller är det liknande upplägg som på IVTn